Montana-chef til Wood Supply: "Vi troede aldrig på Northmodern"
Medstifter af konkurrerende event mener, at København skal opgive ambitionen om en halmesse.
Det siger Joakim Lassen, der er frontfigur for Montana og som i 2014 tog medinitiativ til at skabe byeventen 3 Days of Design i København.
Og når han siger vi, så mener han at kunne tale på vegne af ikke bare Montana. Men også på vegne af en lang række designbrands, som har været en del af 3 Days of Design og som har fravalgt de 4 messer, som siden 2015 har været holdt i Bella Center.
Joakim Lassen understreger, at han ikke ser nogen rivalisering mellem de aktører i København, som laver designevents. Northmodern og 3 Days of Design konkurrerede ikke om at sælge samme vare og stod derfor ikke i vejen for hinanden, anfører han.
- Vi tror bare, at København skal gøre noget andet, og det kan vi med de mange flotte showrooms, som findes i byen. Derudover kan man finde et sted i byen at være til dem, der så at sige er husvilde og tilbyde dem plads måske i Øksnehallen, siger han.
Montana-chefen tror, at Stockholm er løbet med sejren, når det kommer til gammeldags halmesser. I Stockholm dukker alle betydelige danske brands op, og når han taler med andre brancheaktører, hører han en lunken interesse for at bakke op om en messe som Northmodern.
København kan derimod skille sig ud og skabe en begivenhed ved at gøre noget fundamentalt anderledes, tror han. Og den vision repræsenterer 3 Days of Design, som i starten af juni finder sted i København.
- Der er noget fantastisk ved en levende by, hvor der også er restauranter, parker og museer, og der tror jeg, vi kan skabe noget, der er mere levende, end man kan i en monokultur, som Bella Center er. Det er København med sine kobbertage kombineret med interesse for design, der skal trække folk til.
CIFF har meldt ud, at Northmodern fortsat eksisterer som brand. Hvad tænker du, at organisationen vil kunne bidrage med, når det ikke er en messe i Bella Center?
- Det ved jeg faktisk ikke. Svarer Joakim Lassen.
- Deres motiv er jo at udleje Bella Center uden større designmæssige visioner. De skal udleje et betongulv. Vores motiv er at gøre København til en designhovedstad. De er fikserede på at tjene penge på det, og det er vi hævet over i 3 Days of Design. Vi bruger de penge, som vi har, på infrastruktur og på fælles markedsføring.
Wood Supply har i denne uge forgæves forsøgt at indhente en kommentar til messeaflysningen fra Kristian W. Andersen, direktør hos CIFF og messeleder ved Northmodern. Han har i ugens løb været stærkt optaget af mødeaktivitet, lyder det fra CIFF.