Klumme: Certificering er vejen frem!
Certificering er et hit hos de danske virksomheder! Det er den overordnede konklusion på en helt ny undersøgelse, som FSC Danmark har foretaget blandt certificerede virksomheder og godkendte forhandlere af FSC-certificerede produkter.
på de dygtigste medarbejdere og motivere de ansatte til at knokle videre.
Dette alene, burde være grund nok til, at langt størstedelen af de certificerede virksomheder også planlægger at forny deres certificering, men den sociale ansvarlighed og hensynet til miljøet spiller også en stor rolle.
Certificering giver stigning i salget
Undersøgelsen viser, at de danske virksomheder oplever et øget salg som følge af deres FSC-certificering. 38 % af virksomheder i undersøgelsen siger således, at deres FSC-certificering har betydet, at de har kunnet tiltrække nye kunder i 2007/08. Samtidig mener 44 % af virksomhederne, at certificering har givet dem adgang til nye markeder.
Herudover siger 20 % af virksomhederne, at certificeringen skaber mersalg hos deres eksisterende kunder, mens godt yderligere 39 % mener, at certificeringen har været en medvirkende faktor til at skabe mersalg hos de eksisterende kunder.
Der er derfor ingen tvivl om, at de danske virksomheder oplever FSC-certificering som en god forretning.
Kigger man på det samlede billede for efterspørgsel, svarer mere end 64 %, at deres kunder i stigende grad end tidligere har efterspurgt FSC-certificering i de sidste 12-24 måneder, og hos FSC Danmark er vi overbeviste om, at vi ikke har set toppen endnu.
Det faktum bakkes op af, at antallet af nye certificerede virksomheder ikke er gået ned i takt med, at økonomien hos de danske virksomheder er blevet strammere – snarere tværtimod. Hele 12 virksomheder er blevet certificeret i det sidste kvartal mod kun otte i kvartalet før og kun tre i samme kvartal i 2007.
Samvittigheden er stadig vigtig
Hos de mange virksomheder, som har deltaget i undersøgelsen, skinner det klart igennem, at medarbejdernes motivation - og det at gøre noget godt for miljøet og for mennesker verden over - spiller en nøglerolle, når FSC-certificeringen skal evalueres.
For mange af virksomhederne betyder denne grønne indsats nemlig, at de får en stærkere profil, og at de får et middel til at opnå deres virksomheds etiske mål. For 26 % var det miljøhensynet, der drev certificeringen frem, mens det for 22 % var efterspørgslen. For 20 % var det muligheden for at indfri virksomhedens filosofi, der motiverede.
Det lille mærke skaber stor tilfredshed
Ikke overraskende betyder denne stigning i salget - kombineret med en stærkere profil - at hele 72 % af respondenterne er meget tilfredse eller tilfredse med deres certificering eller logolicens, og at 74 % allerede har planer om at forny deres certificering, når den udløber.
Også de virksomheder, der frivilligt har meldt sig ind i FSC Danmark, ser nu deres ekstra indsats for FSC-arbejdet give bonus. Samtlige medlemmer i undersøgelsen erklærer sig tilfredse med deres medlemskab af FSC Danmark, og godt halvdelen vil gerne intensivere samarbejdet med FSC Danmark i fremtiden i form af kampagner, fælles projekter, etc.
Denne tilfredshed afspejler sig også i, at FSC Danmark alene i de første tre uger af januar har fået hele fire nye virksomheder som medlemmer.
På FSC Danmarks kontor i Århus er vi i øjeblikket meget travlt beskæftiget med at besvare henvendelser fra nye virksomheder, som gerne vil vide mere om certificering og FSC. Vi ved derfor, at mange danske virksomheder i øjeblikket går og overvejer, hvorvidt de også skal kaste sig ud i et grønt eventyr. Vi hilser dem allesammen velkomne, da vi ikke er et øjeblik i tvivl om, at deres indsats vil vise sig at være guld værd - både på bundlinien men også på samvittigheden.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen var henvendt til producenter og forhandlere af FSC-certificerede produkter, certificeringsvirksomheder samt sociale og miljømæssige medlemmer af FSC Danmark. Lige godt halvdelen af alle respondenter svarede på vores henvendelse om spørgeskemaet.
Kilde: Af Loa Dalgaard Worm, Sekretariatsleder hos FSC Danmark