Pas på. Måske står du midt i en smeltedigel
David Wedege er journalist og nyhedsredaktør hos Wood Supply.
Med et (uha!) fint, fint ord hedder det i nogle andre brancher konvergens, når tingene smelter sammen.
Som dengang internettet tilskyndede til mediekonvergens og nedlagde grænserne mellem tv, pc, telefon og radio og avis. I dag kan man "tjekke nettet" på sit fjernsyn og se tv-udsendelser på telefonen. Ja, allerede i 1926 kunne man høre brudstykker af avisen i radioen.
Om det på kringlet vis har noget med digitalisering at gøre er svært at afgøre. Men tiden er fuld af konvergensbevægelser, når man taler om møbler, køkken, inventar og interiør.
Det kan i hvert fald henføres direkte til arkitekternes idéer om tidens idéelle rum. Og disse idéer kan måske henføres til folks ændrede adfærd.
Rum, som før var adskilte, smelter sammen, og hvor massevis af danskere før flyttede ind i parcelhus med pistolentré og adskilt stue og køkken, så træder stadig flere direkte ind fra gaden eller opgangen og ind i ét stort kombineret rum.
Det er vel nærmest gået sent op for henholdsvis køkken- og møbelbranchen. Men efterhånden vælter det frem med eksempler på samarbejde og multifunktion, og så sent som i sidste uge udstillede danske HTH som eneste danske køkkenproducent på Stockholm Furniture & Light Fair. Ja - en møbelmesse.
Kvik lancerede tidligere i år et køkkenskab, der er en skænk, hvis den vendes mod den zone af storrummet, som familien betragter som dagligstuen.
Og køkkenproducenten Multiform, som netop har sendt en ny møbelserie ud i samarbejde med møbelproducenten Dk3, er bare én af flere møbelproducenter, som tænker i samarbejde.
Kig bare i et flere år gammelt Ikea-katalog. Den svenske gigant har forlængst lavet samarbejde med sig selv, og interiørprodukter, der var skabt til badeværelset, finder pludselig vej til køkkenet.
Det samme kan man gøre, hvis man er garderobe- eller køkken- og badproducent. Forbrugerne vil forvente noget anderledes i fremtiden af både form og funktion.
Konvergens opleves i høj grad også på kontraktmøbelmarkedet, hvor alt fra venteværelser, loungemiljøer og mødelokaler får mere hjemlige præg.
Og kigger man på boligmoden, er det rå og instititionelle look ved at indfinde sig, blandt andet hos det danske designhus Hay, som for nylig adopterede og lancerede den hollandske stoleklassiker Result, tegnet af Friso Kramer i 1957. Med sort stål og gyldenlakeret bøjefinér er man næsten sat tilbage i centralkommuneskolen.
Så tingene smelter, når der er konvergens, og i andre brancher har det typisk været et spørgsmål om at smelte kontrolleret eller bare at smelte ned.
For nogle betyder konvergens, at man skal holde fast. Andre er nødt til at handle på bevægelserne.
Så den udfordring - trussel eller ligefrem mulighed - kan også ramme møbler, køkkener, interiør og inventar. Både på B2C- og B2B-plan.
Og i så fald bliver spørgsmålet: I hvilken retning vil vi smelte? Og hvem skal vi samarbejde med?