Moderne men ikke farligt moderne
Ikea har rundet de 40 år i Danmark, og ifølge Mette Strømgaard Dalby hænger svenskernes succes sammen med, at de har formået at ramme et formsprog, der tiltaler meget bredt.
Mette Strømgaard Dalby - museumsinspektør på kunst- og designmuseet Trapholt - har studeret møbelgigantens udvikling, siden den første danske butik slog dørene op i 1969, og hun er ikke i tvivl om, hvorfor Ikea er blevet en succes:
- Ikea har i dén grad formået at lave et formsprog, der tiltaler meget bredt. Deres ting er ikke avantgarde og eksperimenterende, men derimod sobre og enkle. Møblerne er moderne, men ikke farligt moderne, siger Mette Strømgaard Dalby til Politiken.
Hun påpeger, at Ikea - i lighed med H&M i tekstilbranchen - har haft stor succes med at tilknytte kendte designere, og det har gjort, at koncernen er vokset fra den meget anonyme designprofil, som prægede identiteten i de første år:
- Ikea har en meget skarp profil i dag. De har selvfølgelig stadig de helt almindelige finér-møbler, men de har også nogle rigtig skarpe kollektioner som for eksempel PS, hvor kendte, eksklusive designere har sat deres præg, lyder vurderingen.
Folk vil altid købe det masseproducerede
Aktuelt er Ikea blandt de bedst stillede i branchen, fordi møbelkædens koncept i højere grad appellerer til forbrugerne i nedgangstider, end det er tilfældet med de dyrere mærker.
Men ifølge Mette Strømgaard Dalby betyder det ikke, at kunderne vil forsvinde, når der igen kommer et økonomisk opsving. Der vil nemlig altid være behov for at mikse det eksklusive og unikke med det masseproducerede:
- En stor del af det at have eksklusive møbler er den storytelling, der er i at berette om dem. Gennem genstande fortæller vi også, hvem vi er. Og der er ikke så meget pilgrimsfærd i at tage i Ikea en lørdag sammen med alle andre og købe alle sine møbler, slutter hun.
Kilde: Politiken