Kommunikationschef: Træbranchen er for anonym
For Dansk Skovforening og kommunikationschef Martin Einfeldt er missionen at udbrede kendskabet til - og brugen af - træ som materiale. For at det skal lykkes, må aktørerne i branchen blive bedre til at gøre opmærksom på sig selv.
For Martin Einfeldt, kommunikationschef i Dansk Skovforening, er det at leve skjult absolut ikke lig med at leve godt. I sidste uge var han blandt oplægsholderne under Moelvens træseminar "Tre tanker om træ" på Aros i Århus, hvor han gav sit bud på de udfordringer, der venter træindustrien i de kommende år.
Forbrugernes paradoksale holdning til træ
Sammen med en bred vifte af aktører er Martin Einfeldt dybt involveret i foreningen Træ er Miljø, der blandt andet arbejder på at fremme træbranchens produktudvikling og brugen af træ i det danske samfund.
Foreningen har netop lanceret kampagnen ”Træ gavner klimaet”, hvor man gennem blandt andet website, film, klistermærker og co2-beregner sætter fokus på træprodukters klimapotentiale.
Ifølge Martin Einfeldt er ambitionen om øget anvendelse af træ nemlig betinget af, om det lykkes at ændre på den paradoksale forståelse, som pt. eksisterer i forbrugernes hoveder.
Størsteparten af danskerne - og resten af europæerne for den sags skyld - forbinder nemlig både levende træer og trævarer med noget positivt, men samtidig er de af den overbevisning, at et fældet træ er skadeligt for miljøet.
Den nye kampagne skal derfor ud med budskabet om, at træ er godt for miljøet og for nedbringelsen af co2 - også når det fældes. Lykkes det, vil væsentligt flere danskere om et år blandt andet være klar over, at man i Europa kun fælder halvt så meget træ, som man planter, samt at Danmark i dag er dækket af 12 % skov mod 2 % for 200 år siden.
Initiativer i fuld gang
Kampagnens omdrejningspunkt er hjemmesiderne trae.dk og skoveniskolen.dk, der søger at udbrede viden om træets gavnlige effekt på miljøet hos hver sin målgruppe.
Derudover er en række tiltag allerede søsat. Blandt andet stod Træets Arbejdsgivere den 24. marts bag et 12 sider stort tillæg i Jyllandsposten, hvor man under overskriften ”Træ & Klima” satte fokus på træbrancherne og træets rolle i den aktuelle klimadebat.
Samtidig har ”Træ er miljø” skiftet navn til ”The danish wood initiative” og fået et nyt logo, hvilket gerne skal give organisationens profil et lidt mere internationalt snit.
Læs mere om "Tre tanker om træ":
Tanker, viden og visioner om træbranchen
Læs mere om ”Træ gavner klimaet”-kampagnen på www.trae.dk