23948sdkhjf

Træ- og møbelindustrien skal lære at netværke

Et nyt forskningsprojekt samler en unik viden om fyrretræsbranchens erfaringer fra slutningen af 90’erne og frem. Konklusionen er, at træ- og møbelvirksomhederne skal blive bedre til at samarbejde og skabe relationer.
Forskningsresultater fra en ny Ph.D-afhandling viser, at vanetænkning og manglende forståelse for at indgå i netværk har forhindret virksomheder i træbranchen fra at tilpasse produktion og produkter til en ny tid med nye udfordringer.

Det er dyrekøbte erfaringer, men dem kan andre virksomheder i industrien nu forhåbentligt tage ved lære af, siger Salla Lutz, der står bag afhandlingen.

Styret af de store kæder
Undersøgelserne tager udgangspunkt i danske producenter af fyrretræsmøbler, der siden slutningen af 1990´erne har været presset af hinanden, af aktører i lavtlønslande samt vigende efterspørgsel.

- De her producenter er nogle virkelig dygtige træmænd, men deres dygtighed bliver deres svaghed. For de var så produktorienterede, at de lod store indkøbskæder definere, hvad de skulle lave. Det betød, at de kom til at lave det samme alle sammen - og konstant pressede hinanden på pris. De kom i lommen på de store kæder, og indgik dermed i en forretningsmodel, som er parallel med, hvad man ser i udviklingslande, forklarer Salla Lutz.

Resultaterne kan løfte industrien
Projektleder Ove Andersen fra Udviklingscenter for Møbler og Træ fremhæver, at det er en unik viden, der med Salla Lutz’ afhandling bliver tilgængelig for møbel- og træindustrien:

- Det her forskningsprojekt baserer sig på virksomheder med en milliardomsætning. Det er ikke pebernødder, vi taler om. Der er eksporteret masser af fyrretræsmøbler fra Danmark og branchen genererede for få år siden halvdelen af møbel- og træbranchens omsætning, siger han og fortsætter:

- Salla har oplevet, at branchen er meget hemmelighedsfuld. Den enes død var jo den andens brød. Men sådan en holdning fungerer ikke på lang sigt, og derfor kan virksomhederne få meget ud af forskningsresultaterne - der kan udvikles noget helt nyt på den baggrund, siger Ove Andersen.

Både han og Salla Lutz mener, at evnen til at skabe og udnytte netværk bliver afgørende for branchens udviklingsmuligheder i de kommende år:

- Alle virksomheder er knyttet til hinanden - enten direkte eller indirekte. Hvis ikke man er bevidst om det, bliver det svært at forstå markedet. Omvendt vil bevidstheden om det betyde, at man får større forståelse for sin branche og det marked, man skal begå sig i, siger Salla Lutz.

Om Salla Lutz
Salla Lutz er født i 1971 i Finland. Hun er uddannet Cand.silv. (forstkandidat) fra Helsinki Universitet og HD(O) fra Syddansk Universitet. Lutz kom til Danmark i 1995, og har i en årrække beskæftiget sig med træ - blandt andet hos Ditas og Stora Enso Træ.

Siden 2005 har hun været Ph.D-studerende på Copenhagen Business School, hvor hun med udgangspunkt i ni fyrretræsmøbel-producenter har fulgt de svære udfordringer, der er forbundet med at lede en virksomhed under stor økonomisk pres.

Ph.D-projektet - der er det første i branchen inden for sourcing og relationsledelse - skal forsvares på Center for Applied Market Science i Birk Centerpark den 14. april.

Læs mere på www.moebelcenter.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079