23948sdkhjf

Dansk Design Center vil have virksomheder i offensiven

Dansk Design Centers har derfor et tilbud til virksomheder i hele Danmark, der er parate til at arbejde med designmetoder som en strategisk forretningsparameter. Formålet med Dansk Design Centers designforløb er at give dansk erhvervsliv redskaber til en målrettet designindsats for derved at forbedre konkurrenceevnen.
En større brugerundersøgelse gennemført af Dansk Design Center viser, at danske industri- og servicevirksomheder efterspørger viden inden for tilrettelæggelse af designprocesser, brugerdreven innovation, produktudvikling, nye materialer, trends, branding samt designbeskyttelse.

Dansk Design Center imødekommer nu erhvervslivets efterspørgsel efter viden om, hvordan virksomheder kan anvende design i forbindelse med innovationsprocesser og forretningsudvikling og vil fra juni 2009 til marts 2010 gennemføre designforløb rettet mod virksomheder i hele Danmark med det formål at øge virksomhedernes værditilvækst.

- På et trængt verdensmarked med langt flere kritiske forbrugere er anvendelsen af design som et middel til differentiering afgørende for danske virksomheders succes. I stedet for kun at fokusere på krisen, bør virksomhederne vælge en mere konstruktiv vej og endvidere fokusere på innovation og optimering af processer gennem brug af design, hvilket kan spare dem penge på lang sigt, siger Christian Scherfig, administrerende direktør i Dansk Design Center.

Tilbuddene er målrettet virksomheder, der har erfaring med at integrere design i udviklingsprocessen, men som endnu ikke har design som et centralt element i strategien. Det ene tilbud er et modulopbygget forløb, hvor virksomheden frit vælger mellem en række workshops, der giver redskaber til implementering af design. Det andet tilbud er et intensivt forløb, hvor virksomheden bliver ført 360 grader rundt i designprocesserne fra strategi til implementering.

Da designforløbene er rettet mod virksomheder i hele Danmark og afvikles både i Jylland, på Fyn og Sjælland, vil også Dansk Design Centers 22 regionale designambassadører, stå til rådighed med information om de nye forløb. Leif Sig Jensen fra Væksthus Midtjylland, som har fungeret som designambassadør siden ordningen startede, har kunnet mærke en ændring i virksomhedernes holdning til design og siger:

- Der synes at være en stadig større bevidsthed om design i erhvervslivet og det har medført, at virksomhederne i langt større grad har brug for konkrete redskaber, så de kan komme i gang med at arbejde med design. Vi rådgiver virksomhederne om de forskellige muligheder, de har, og jeg mener, at designforløbene kan give dem et forspring, som får positive konsekvenser mange år ud i fremtiden.

Kilde: Dansk Design Center - http://www.ddc.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078