Ikea satser på hjemmemarkedet
Investeringer på mere end 4 mia. svenske kroner skal øge møbelgigantens markedsandel i Sverige.
- Det er enormt mange penge. Men på sigt er vi overbeviste om, at dette bliver en god forretning, som vil tiltrække nye kunder og løfte Ikea’s salg i Sverige, siger kædens svenske chef, Jeanette Söderberg, til Dagens Industri.
Investeringerne skal ikke ses som udtryk for, at Ikea har formået at undvige afmatningen i branchen, men omvendt er der heller ikke krise på dagsordenen hos møbelkæden:
- Ifølge den seneste statistik faldt møbelsalget i Sverige med 10 % mellem september og marts. Vores salg er også faldet, men betydeligt mindre end det. Vi befinder os langt fra i noget kriseleje, fastslår Jeanette Söderberg, som ikke umiddelbart ser tegn på bedring i markedet og derfor er indstillet på, at lavkonjunkturen kommer til at være en tid endnu.
Ikea’s fire nye varehuse skal efter planen placeres i Malmö, Helsingborg, Västerås og Uddevalla. Varehuset i Malmö åbner senere på året, mens indbyggerne i Helsingborg formentlig kan handle lokalt i Ikea fra 2010.
Kilde: Dagens Industri