Millionunderskud hos Brio
Producenten af trælegetøj har tabt 63 mio. svenske kroner efter skat i årets første kvartal.
I denne uge præsenterede den svenske koncern sit regnskab for årets første kvartal, og trods en fremgang i omsætningen fra 173 til 203,5 mio. svenske kroner var facit et underskud på hele 63 mio.
- Første kvartal blev belastet af engangsomkostninger som følge af effektiviseringstiltag, salg af ukurante lagervarer og en svag svensk valuta. Resultatet er ikke tilfredsstillende. I den kommende tid vil vi sætte fokus på at rationalisere vore omkostninger, mindske kapitalbindingen og forbedre vores cashflow, siger den nytiltrådte topchef Andreas Sbrodiglia i en kommentar til sit første kvartalsregnskab.
Rationaliseringstiltagene skal sænke de årlige omkostninger med 80 mio. svenske kroner med fuld effekt fra 2011.
Brio-koncernen har siden årsskiftet været opdelt i to divisioner – Brio Toy og Brio Baby. Dette er sket som led i en handlingsplan, der skal skabe grundlag for en mere lønsom forretning, hvor fokus er på kernekompetencer, hovedmarkeder samt et øget kunde- og konsumentfokus.
Kilde: Brio AB