CODE 09: Mono cph vil mere end bare sælge møbler
Bæredygtighed og kvalitet er i højsædet hos den københavnske virksomhed. Her ved man godt, at designmøbler ikke kommer til at redde verden, men derfor kan man alligevel godt have en klar holdning.
- Hvis vi kan trække arkitekter, forhandlere og måske endda en enkelt indkøber eller to ud på messen, er jeg sikker på, at vi vil kunne overbevise dem om, at vi virkelig har noget at byde på i vores virksomhed. Ikke bare møbler, men også en holdning til hvordan man laver tingene, med stor fokus på kvalitet og bæredygtighed, siger Martin Colberg.
Mono cph udstiller på messen sammen med partneren; den innovative schweiziske møbelproducent, Dietiker, der er kendt for en høj produktkvalitet i sit arbejde. Netop kvalitet er afgørende for strategien hos ejerne bag mono cph, der har som mission at gøre begrebet til et langt mere centralt aspekt i købsbeslutningen, end det er tilfældet i dag:
- Det er muligt, at du kan købe en lænestol til halvdelen eller en tredjedel af det, vi kan sælge den for, men hvis den, du køber hos mig, holder resten af livet, og den anden er færdig efter 3 år, så har du truffet en dårlig økonomisk beslutning og bestemt heller ikke ageret som en ansvarlig bæredygtig forbruger. For det koster stort set de samme naturlige ressourcer at producere noget billigt skidt, som det gør at fremstille kvalitet der holder i generationer, forklarer Martin Colberg og fastslår:
- Det er sikkert og vist, at designmøbler hverken kan redde verden eller løse problemerne omkring det voksende CO2 udslip. Men lige så sikkert er det, at dem, som tør tage de rigtige beslutninger, på langt sigt alle sammen gør en lille forskel. Og her i kongeriget kender vi alle ordsproget om de mange bække små….
Læs mere om CODE 09:
CODE 09 - Nordens første designmesse