23948sdkhjf

Analyse: Ikea Odense vil ændre markedet

Møbelgigantens nye fynske varehus ventes at tiltrække kunder langvejs fra, og det kan medføre omsætningstab til møbelbutikkerne på den anden side af Lillebælt.
I forbindelse med etableringen af det nye Ikea-varehus på Fyn har Ikea og Odense Kommune fået foretaget en analyse af, hvad etableringen kommer til at betyde for konkurrencesituationen.

Analysen er udarbejdet af Retail Institute Scandinavia, som konkluderer, at Ikea vil tiltrække kunder i en radius af 150 km.. Det medfører blandt andet, at Ikea Odense i 2015 ventes at have trukket salg af boligudstyr for 45 mio. kroner til Fyn fra Fredericia, Kolding og Vejle.

I nærområdet bliver der også rift om kunderne, og ifølge Retail Institute Scandinavia kan de lokale butikker med boligudstyr se frem til en salgsnedgang på 6 % allerede til næste år. I 2015 vil nedgangen være på 121 mio. kroner sammenlignet med 2006.

Generelt bør detailhandlen i det sydøstlige Odense dog have meget positive forventninger til Ikea-effekten:

- Det kan blive en kæmpe gevinst. Det er en magnet, der kan tiltrække en masse kunder, hvis man ser det på den positive side. En ny stor butik trækker en masse mennesker ind i området, og det giver flere potentielle kunder til de øvrige butikker. Det betyder selvfølgelig, at man skal gøre opmærksom på sig selv, men så er sandsynligheden for at blive set også relativt stor, siger markedsdirektør i Retail Institute Scandinavia, Michael Skou, til dagbladet Børsen.

Tal fra Catinet tildelte sidste år Ikea en markedsandel i Danmark på 23 % inden for møbler og andet boligudstyr.

Kilde: Børsen

Læs mere om: Ikea
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109