23948sdkhjf

Vinduet er åbent til en pivåben branche

Wood Supply kommenterer.

David Wedege er journalist og nyhedsredaktør for Wood Supply.

Det lyder som indledningen til et eventyr, og måske er det også det.

Jeg talte engang med en ung iværksættersnedker. Først sparede han op til et stykke træ.

Så lavede han et møbel af det og solgte det.

Så brugte han pengene på mere træ.

Lavede et møbel og solgte det.

Så havde han allerede penetreret markedet. Han var en del af branchen. Tilbage var kun spørgsmålet om størrelse. Deltid – fuldtid – med medarbejdere – med kapitalinvestorer?

Det er den såkaldte indtrængningsbarriere, der nærmest ikke findes her. Hvor visse andre markeder nærmest kan være umulige at komme ind i.

Uanset om man vil lave skranker til nye burgerbarer på ordrebasis. Eller lancere sine egne produkter som skamler eller hylder. Om man egenproducerer eller outsourcer. Så er der altid plads til en forretningsidé, der er lidt bedre end andres.

Og med en aldeles decentral afsætningsstruktur af uafhængige lokalforhandlere og nye digitale veje, så er det ikke inden for nogen storspillers rækkevidde at kunne sænke et effektivt pansertæppe som værn mod nye konkurrenter.

Klart nok kan man ikke komme ind og lave stangvarer som kvadratiske rumdelerreoler af lamineret spånplade. Men det er heller ingen ny idé. Det kendertegner branchen, at det er de gamle idéer, der er kapitaliseret og under kontrol.

Men selv en ganske lille tømmerhandel kan man starte, skrev vi om for nylig.

Og budskabet gælder ikke kun unge drømmere, der står på spring til at træde ind. Det er også et budskab til eksisterende aktører om, at det ikke er for sent at finde nye ben at støtte sig med, som oldgamle Brdr. Krüger. I februar beskrev vi, hvordan trædrejeriet på Sjælland ville transformere sin forretningsprofil efter mere end 100 år.

Jeg sagde ikke lige, at det er nemt alt sammen. At konkurrencen ikke er hård. At kunderne ikke stiller høje forventninger.

Men tiden virker til at være nu. Vinduet lader til at stå mere åbent, end vi længe har set. 

Og uden at gå så langt og ligefrem kalde det for Klondyke, så er der opgangstendenser at spore i efterspørgslen og de triste historier bliver stadig sværere at finde for et branchemedie som os, der deler surt og sødt.

Held og lykke med idémageriet derude. Vi står klar til at fortælle om det, så del det endelig med os.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094