Natuzzi mærker også den økonomiske afmatning
Den italienske møbelproducent har i årets tredje kvartal mærket en salgsnedgang på 16,8 % sammenlignet med 2008. Men kvartalsrapporten lyser op med et positivt driftsresultat.
- Nedgangen skyldes primært den verdensomspændende økonomiske afmatning, som har ramt forbrugernes investeringslyst negativt, konkluderer ledelsen i rapporten.
Gruppens bruttoresultat endte på 47,5 mio. euro, hvilket er en stigning på 29,5 % sammenlignet med de 36,7 mio. euro for samme kvartal sidste år:
- Resultatet i tredje kvartal er andet kvartal i træk, hvor vi opnår positivt driftsresultat trods de ugunstige kår på markedet. Den omstrukturerings- og rationaliseringsproces, vi har iværksat, vil fortsat gavne vores resultater. I løbet af den seneste tid har vi nedsat forskellige initiativer og processer såsom produktstandardisering og innovation, forbedring af rutiner på indkøb af råvarer samt formået at reducere vores leveringstider, kommenterer bestyrelsesformand og adm. direktør, Pasquale Natuzzi.
For de første ni måneder melder Natuzzi om et nettosalg på 36,2 mio. euro, hvilket er et fald på 24,9 % i forhold til de første ni måneder af 2008. Bruttoresultatet for hele perioden ligger på 126,3 mio. euro. Driftsresultatet ender på 12,6 mio. euro sammenlignet med et tab på 29,5 mio. euro for samme periode af 2008.
Natuzzi Gruppens resultat for de første ni måneder af 2009 viser et tab på 15,2 mio. euro. I samme periode af 2008 havde møbelproducenten inkasseret et underskud på 42,1 mio. euro.
Det er europæerne, der har købt flest møbler af den italienske producent. Kvartalsregnskabet viser, at Europa aftager 54,5 %, USA 32,6 %, mens 12,9 % fordeler sig på resten af verden.