Se tallene: Nordjysk reolproducent tabte på Norgeskrise
Med godt en tredjedel af omsætningen som Norgeseksport har det ramt hårdt, når både olieprisen og den norske kronekurs er faldet.
Svigtende salg til Norge får i hvert fald skylden for, at Klim Møbelfabrik i Klim ved Fjerritslev er kommet ud af 2016 med sin tredje nedgang i træk. Og et minus på over en halv million.
- Især i første halvår oplevede vi en kraftig nedgang. I Danmark havde vi nedgang i november og december, men her i starten af 2017 har det rettet sig ud, siger en optimistisk Ole Fuglsang, som er ejer og produktionsansvarlig.
3 skridt tilbage og 2 frem
Omsætningen faldt således med cirka 15 procent i 2016. Lige nu forventer han, at det stiger igen med op til 10 procent i år.
- I de første tre måneder har vi holdt budgettet. Og holder det året ud, så får vi også et overskud igen, siger han.
Dels er det norske marked blevet mere optimistisk igen efter en bølgedal.
Dels satser Klim Møbelfabrik på nyere produkter. I mange år har Klim især været kendt som et reolsystem, bygget op over standardmoduler, som kunne tilpasses kundernes ønsker.
Det har dels været Klims helt store niche - at man nærmest op ordrebasis har lavet reoler, som tager hensyn til slutforbrugerens mål. Noget, som med Klim-ledelsens egne ord "ikke kan lade sig gøre, når det kommer fra Kina eller Litauen".
Men på den anden side har Klim Møbelfabrik savnet en serieproduktion, som "der er noget volumen i" og som giver bedre indtjening for brugte arbejdstimer.
Bogreoler på vej ud
Blandt andet tv-bænke og skænke skal bane vej for vækst i andre produktkategorier end kundetilpassede reoler. Små møbler med høj designprofil.
En ny skænk har siden lanceringen i februar fundet vej til cirka 30 ud af 100 Klim-forhandlere. Målet er, at den når ud i 70 butikker i år.
- Tag for eksempel en traditionel bogreol, som vi har lavet masser af. Unge samler slet ikke på bøger i samme omfang, som man gjorde før, nævner Ole Fuglsang.
- Og folk køber heller ikke så store møbler, som de har gjort. Derfor prøver vi nu at lancere nogle mindre serier.
Mere end et reolsystem
Ole Steffensen, som er salgsansvarlig, anfører også, at det er vigtigt at være til stede med nyheder, så Klim ikke kun forbindes et modulsystem, som har lignet sig selv i en årrække.
Der skal oftere være nyt at komme efter, når man besøger en møbelbutik, der forhandler Klims produkter.
- Jeg prøvede bare at lægge et rundt bord af valnød ud på Instagram, og det var der en del, der reagerede positivt på. Vi skal vise noget mere, at sådan noget kan vi også.
Klim Møbelfabriks forretning består i øvrigt ikke kun af egne produkter. Fabrikken laver også underleverandørarbejde til en bred sammensætning af kunder, og en af Klims specialiteter er finérarbejde på spånplader af høj kvalitet.
Ole Fuglsang tror især, det kan lade sig gøre i Danmark, fordi man er kundetilpasset i sine ydelser og kan levere små serier til dem, der gerne vil betale for det.
t. kr. | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 7.368 | 8.965 |
Resultat af primær drift | -331 | 330 |
Resultat før skat | -685 | -39 |
Årets resultat | -534 | -20 |
Balancesum | 14.242 | 14.535 |
Egenkapital | 5.366 | 5.239 |
Personaleomkostninger | -7.072 | -7.352 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2016. |