23948sdkhjf

Digitalt møbelsalg? Du har sandsynligvis ingenting set endnu

Wood Supply kommenterer.

David Wedege er journalist og nyhedsredaktør for Wood Supply.

“Jeg ved ikke en masse om retail, men jeg ved en pokkers masse om online og om brugere og adfærd, så forhåbentlig kan jeg hjælpe dem med at flytte den her forretning ind i den digitale verden på en god måde.”

Sådan sagde Bivas nye storinvestor Jimmy Maymann 6. april i radioudsendelsen Elektronista på Radio24syv.

Og han er den ene af 2 rigmænd, som nu har sat det navnkundige lavprismøbelhus med den omtumlede historie i et nyt rampelys.

Der er næppe tale om, at 2 rigmænd kommer forbi og kaster et bundt knitrende pengesedler i blinde. Sammen med Christian Bjerre Kusk, der i sin tid skabte webkonceptet Stylepit med modetøj, kommer med vellykkede historier om digitale forandringer.

Bemærk, at Jimmy Maymann med Biva taler om en forretning, som i forvejen næsten er rent digital og internetbaseret og med kun 3 showrooms på Danmarkskortet.

Når han nu siger, at han vil flytte den forretning ind i en digital verden, så må det betyde, at vi ingenting har set endnu.

Lad os kigge nærmere på, hvem han er.

Jimmy Maymann er for nylig vendt hjem til Danmark fra en temmelig prestigiøs stilling som administrerende direktør i New York for den fremadstormende, amerikanske internetavis Huffington Post, som har rystet alle de gamle konkurrenter på sit felt. Nemlig de liberale metropolaviser, som kom til på trykt papir.

Og i 2005 startede han - og solgte i 2011 - sin egen internetbaserede videovirksomhed GoViral. For et trecifret millionbeløb.

Det første danske forretningsområde, han for alvor går ind i efter sin hjemkomst, er lavprismøbelmarkedet, som længe har lignet en nærmest perfekte triumf for markedstandemen Ikea og Jysk. Det har lignet en bastion, der var nærmest umulig at trænge ind på.

Især efter det gamle Bivas kollaps.

Det, der er særligt æggende ved Biva-investorens replik, er, at kun smådetaljer i dag adskiller Ikea og Jysk og Biva fra hinanden, når det kommer til digitalt salg.

Man ser et møbel på en fritskrabet baggrund. Man lægger vare i kurv. Tjekker ud med sit betalingskort. Og så venter man bare på fragtmanden.

Skal man nu tro Jimmy Maymann, er den model ikke den digitale verden, selv om det er på web, det foregår. Det er derind - ind i den digitale verden - at modellen skal flyttes.

At finde en vare, lægge den i kurv og betale for den, er et spejlbillede af den gamle verden, og den nye verden kender vi ikke.

Hvis man vil vide, hvor digitaliseringen af det marked gør hen, så bliver det uden tvivl interessant at holde øje med - Biva!

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058