DI: MMV’erne bør kigge mod Asien og Sydamerika
I fremtiden vil væksten i høj grad være at finde på markeder i Asien og Sydamerika, vurderer DI, som ser et stort potentiale for de mindre og mellemstore virksomheder.
Det mener DI, som påpeger, at MMV’erne i dag har markant mindre samhandel med de nye vækstmarkeder end de større danske virksomheder.
BRIK-lande i fokus
DI har sammenlignet MMV’ernes eksport med tal fra de større virksomheder. Heraf fremgår det, at den procentvise eksport til Norden/Vesteuropa stort set er på samme niveau, mens de større virksomheders eksport til Østeuropa og nye markeder uden for Europa er over dobbelt så stor.
Det er især de såkaldte BRIK-lande – Brasilien, Rusland, Indien og Kina – der påkalder sig interesse. Vækstraterne i disse lande svinger nemlig fra at være dobbelt så stor til værende næsten ni gange højere end på Danmarks nærmarkeder i 2010.
- Eksporten er styrtdykket det seneste år, og væksten på de traditionelle danske eksportmarkeder forventes at blive lav i de kommende år. Det betyder, at selvom der forsat vil være afsætningsmuligheder på Danmarks traditionelle eksportmarkeder, vil de nye vækstmarkeder få stadig større betydning, lyder det fra DI.
Barrierer skal overvindes
En væsentlig årsag til MMV’ernes lave aktivitet på de nye vækstmarkeder er høje eksportbarrierer, som traditionelt rammer MMV’erne hårdest. Det kræver derfor de rette betingelser for, at virksomhederne kan overkomme dem, men hvis det kan lykkes, er potentialet stort.