Det tabte hentes hjem i nabolandene
Danske butikskæder, herunder Jysk, oplever en tendens til, at danske forbrugere holder lidt mere på pengene end normalt. Til gengæld kan de glæde sig over vækst i nabolandene.
Sådan lyder konklusionen hos flere danske butikskæder i disse tider, hvor danske forbrugere tilsyneladende er knap så villige til at bruge penge som forbrugerne i vores nabolande.
Hos møbel- og sengetøjskæden Jysk viste det nyligt afsluttede regnskabsår en nedgang på 2,1 % i Danmark, mens det til gengæld lykkedes at øge salget i Sverige med 5,3 %. Også søsterselskabet Dänisches Bettenlager, der står bag aktiviteterne på de tysktalende markeder, var der fremgang at spore i det forgangne år.
- Der er iøjnefaldende forskel på udviklingen i salget i Danmark og i de nærmeste lande. Psykologi spiller en stor rolle, og det er forståeligt og naturligt, at danskerne holder igen og sparer mere op. Boligpriserne er faldet, og det udhuler friværdien for langt de fleste danskere. Samtidig er der færre handler, og det påvirker også salget hos Jysk. Der er færre flytninger, som ofte er en anledning til at købe nyt udstyr til hjemmet, siger Jysk's kommunikationschef, Jonas Schrøder, til Jyllands-Posten.
Dansk Erhverv: Ikke overraskende
Hos Dansk Erhverv betragter man også boligmarkedet som en afgørende årsag til det dalende salg i Danmark. Da boligformuerne voksede, omsatte mange danskere de realiserede friværdier til forbrug, og det er den tendens, der nu er aftagende:
- Mange økonomiske nøgletal er mere eller mindre de samme i Danmark og på nærmarkederne. Når Danmark skiller sig ud, er det først og fremmest, fordi boligpriserne er faldet mere herhjemme end i de fleste andre lande, forklarer cheføkonom Jens Brendstrup.
Kilde: Jyllands-Posten