23948sdkhjf

Krisen får virksomheder til at søge længere væk

En ny analyse fra DI viser, at den gennemsnitlige eksportvare i dag tilbagelægger 150 km. mere end før krisen.
Efter 20 år med stabil udvikling har den gennemsnitlige eksportlængde taget et bemærkelsesværdigt hop under finanskrisen.

Ifølge en analyse fra DI transporteres eksportvarer i dag 150 km. længere, end før krisen satte ind, og det tyder på, at nedgangen har været størst på de traditionelle nærmarkeder.

Væksten ligger i Asien
- Det er nærliggende at tro, at virksomhederne begynder at søge længere væk, når de traditionelle markeder bliver ramt af krise. Man forventer, at væksten vil være størst på de asiatiske markeder i de kommende år, og derfor vil dansk eksport også få længere transport i fremtiden, siger økonomisk konsulent Allan Sørensen fra DI til di.dk.

Analysen viser også, at danske virksomheder har været dårligere til at opsøge nye markeder end virksomheder i Frankrig, Irland og Portugal.

- Danske virksomheder har været for langsomme til at opdage de nye markeder. Der har skullet en øjenåbner til i form af en krise og lav vækst på de traditionelle markeder, før de for alvor er begyndt at rykke på de nye markeder, siger Torben Pedersen, professor ved CBS.

Kilde: DI

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063