Ikea lægger an til dansk offensiv
Møbelkæden vil i fremtiden have en endnu større andel af det danske marked. Især de jyske kunder er i fokus, når Ikea om kort tid slår dørene op for et nyt varehus i Aalborg.
Mens branchens omsætning i gennemsnit faldt med 20 % sidste år, kunne Ikea Danmark melde om status quo, og i år forventer man vækst:
- De seneste måneder har vi haft et rigtigt godt salg, og det styrker os i troen på, at vi kan øge salget med yderligere 15 %. Tilgængelighed er afgørende for os, og nu kommer vi tættere på kunderne, siger Håkan Svedman, adm. direktør for Ikea Danmark, til Jyllands-Posten.
Et sjette varehus kan være en mulighed
Ikea åbnede i efteråret et nyt varehus på 34.500 m² i Odense, og den 10. marts slår man dørene op for 30.500 m² i Aalborg.
Desuden har kæden tidligere meldt ud, at der arbejdes på moderniseringer af varehusene i Storkøbenhavn.
Med åbningen i Aalborg når Ikea op på fem varehuse i Danmark, men Håkan Svedman afviser ikke, at et sjette kan komme på tale:
- Vi vil følge udviklingen nøje. Derefter vil vi vurdere, om vi skal bygge et varehus mere. Det ser ikke umuligt ud, fortæller han.
Ifølge Jyllands-Posten viser tal fra Institut for Konjunktur Analyse, Ifka, at Ikea har øget markedsandelen i Danmark fra 25,7 til 27,7 %. Inden for køkkener har kæden rykket sig fra 11,5 til 16,7 % af markedet.