Den Danske Designpris sætter skub i erhvervslivet
Er din virksomhed en mulig vinder? Det spørgsmål stiller DDC, som netop har åbnet for nomineringer til Den Danske Designpris 2009-10. En pris, som hverken er elitær eller indspist.
Designpriser forbindes ofte med noget elitært og noget, som danske virksomheder ikke har adgang til.
Mange opfatter ordet "designpris" som noget, spydspidserne af designbranchen uddeler til hinanden i et indspist og kunstnerisk miljø, men Den Danske Designpris handler om noget helt andet og langt mere jordnært.
Der er for eksempel intet elitært over et af verdens mindste høreapparater "be by Resound" eller Holstebros kommunale ældremadordning "Det Gode Køkken". Begge løsninger vandt Den Danske Designpris 2008-09.
Den Danske Designpris hædrer bredden af dansk design. Derfor har både møbelvirksomheder og trælaster såvel som metal- og elektronikvirksomheder muligheden for at tilmelde sig og vinde prisen. Det eneste, det kræver, er en succeshistorie og et produkt eller en løsning, som viser høj kvalitet, æstetik, nytænkning eller funktionalitet.
Den Danske Designpris betyder sparede udgifter
Ved sidste uddeling af Den Danske Designpris i 2008 vandt Fredericia Furniture for skalstolen "Stingray", som er designet af Thomas Pedersen. "Stingray" er et komplekst møbel, som satte helt nye standarder for formbøjning af finérplader.
Stolen er udviklet i det nyskabende 3D-finér og har en forbløffende god siddekomfort. Af blandt andet disse grunde vandt Stingray Den Danske Designpris 2008-09, og det har betydet meget for Fredericia Furniture, fortæller Thomas Graversen, som er administrerende direktør:
- Den Danske Designpris har haft den effekt, at det nye prisvindende produkt med ét slag får den eksponering og omtale, der gør, at arbejdet med at formidle oplysningen om produktets eksistens lettes umådeligt meget. Dét er ensbetydende med sparede udgifter.
Ændret identitet og logo resulterede i designpris til SuperBest
Det er langt fra kun produktionsvirksomheder, som kan vinde Den Danske Designpris. Også retail-virksomheder har muligheden for at vinde, hvis de for eksempel har haft succes med at redesigne deres identitet, logo eller brand.
Derfor vandt SuperBest Den Danske Designpris 2008-09 for deres Corporate design og identitet. Deres nye, genkendelige logo og identitet, som lagde vægt på det enkle og genkendelige, og som med ét indgik i design af facader, indretning, skiltning osv. indkasserede virksomheden designprisen, som skabte mulighed for at få yderligere eksponering og anerkendelse omkring SuperBests nye identitet.
Er din virksomhed en mulig vinder?
Din virksomhed har også muligheden for at vinde Den Danske Designpris! Det kræver dog, at du tilmelder virksomheden inden den 1. juni. Læs mere på www.ddc.dk .