23948sdkhjf

3-årig strategi skal skaffe sorte tal i DLH

”Back to Black” er navnet på en ny strategi, der skal vende den udvikling, der kulminerede med det netop offentliggjorte 2009-underskud på 752 mio. kroner efter skat.
Mens markedet var på toppen, øgede DLH sin volumen markant gennem opkøb af hele 16 virksomheder.

Derefter fulgte lavkonjunkturen, og de sidste to års regnskaber har vist, at DLH’s forretningsmodel er sårbar; først og fremmest fordi det har været vanskeligt at kontrollere og tilpasse virksomheden.

Back to Black – One Company
DLH-ledelsen tog sidste efterår konsekvensen og sadlede om med flere frasalg og omkostningsreducerende initiativer.

Denne indsats bakkes nu op af en ny 3-årig strategi, der er døbt ”Back to Black”. Her er nøgleordene stærk markedsorientering, mere fokus og kritisk masse, mere enhed samt en lavere grad af kompleksitet:

- Idéen er at undergå en forvandling fra en koncern med mange individuelle selskaber og placeringer til at fungere som ’One Company’. Det betyder, at DLH vil fokusere på at optimere resultaterne for koncernen, og på at etablere et tættere samarbejde, lyder det i DLH’s nye strategioplæg.

Væk med skovdrift og produktion
DLH har allerede nedlagt 1.000 jobs, lukket flere salgs- og produktionsenheder og reduceret i antallet af locations.

Den nye strategi medfører frasalg alle skovdrifts- og produktionsaktiviteter i løbet af 2010 og 2011; herunder CIB (Congolaise Industrielle des Bois), GIB (Gabonaise Industrielle des Bois), Carl Ronnow i Malaysia, PW Hardwood i USA samt I-DRY i Holland.

Det sker for at reducere gælden og tabene, men også for at fokusere koncernens kompetencer omkring salg og forsyning.

Planen år for år
I 2010 vil DLH have fokus på at overholde sine finansielle mål, frasælge selskaber og få den nye organisation til at fungere. Man vil arbejde på at høste nogle af de lavthængende frugter i hver enkelt enhed og påbegynde optimering af driftskapitalen.

I 2011 vil DLH fokusere på initiativet ’Go To Market’, der indebærer afholdelse af konferencer, hvor lederne mødes og udveksler erfaring om praksis og henter inspiration.

Desuden søsættes en øget strukturel indsats, så driftskapitalen kan reduceres yderligere i forhold til omsætningen. Man vil endvidere overveje at gennemføre flere initiativer (lean, lageromstrukturering, transportoptimering, it osv.), som endnu ikke indgår direkte i strategien.

2012 vil være et offensivt år med flere initiativer på markedssiden og en stærk vækstplan for perioden efter 2012.
Læs mere om: DLH
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072