Fælles dansk fremstød i Milano
300.000 besøgende og flere tusinde journalister fra hele verden er en fremragende mulighed for at markedsføre dansk design.
For at brande Danmark som designnation er Dansk Design Center og Danish Crafts derfor gået sammen flere virksomheder, arkitekt- og designskolerne, Kulturministeriet og Eksportrådet om et fælles fremstød i den italienske by.
- Milano er internationalt anerkendt som omdrejningspunkt for den nyeste udvikling på designområdet. Derfor er det også vigtigt, at vi fra officiel dansk side og på tværs af offentlige og private aktører er til stede og benytter os af Milano Design Week som udstillingsvindue og markedsføringsplatform for vores kompetencer på designområdet, siger kulturminister Per Stig Møller.
Fire markante elementer
Som led i fremstødet arrangerer Eksportrådet en fælles stand på møbelmessen Salone del Mobile. I alt deltager 15 af de førende danske virksomheder på møbelmessen.
Desuden deltager Dansk Design Center i Milano med udstillingen ”Showhow”, der viser det nyeste inden for bæredygtigt design, og som giver smag for dansk madkultur, oplevelse af danske kvalitetsmøbler, nærkontakt med mode og mulighed for berøring af de nyeste materialer.
På Danish Crafts-udstillingen med titlen ”Mindcraft” stiller 12 eksperimenterende værker skarpt på brugen af nye materialer – og på brugen af velkendte materialer i nye, uventede sammenhænge.
Endelig deltager 22 designstuderende, der går under navnet Danish Design Lovers. De fungerer som unge ambassadører for dansk design og arbejder tæt sammen med de danske udstillere.
Følge deres aktiviteter på www.danishdesignlove.dk , hvor de blogger samt poster billeder og videoer.