Træ-vinduer taber terræn i Tyskland
Trods øget salg mistede de tyske trævinduer lidt af markedsandelen i 2009.
Ifølge branchebladet, Euwid, steg det samlede salg af trævinduer således fra 1,95 til 2,0 mio. enheder, men det var samtidig ensbetydende med et fald i markedsandel fra 16,7 til 16,3 %.
Det er fortsat plastvinduer, der – med en andel på 56,7 % – indtager den ledende position syd for grænsen. Salget af plast rundede i 2009 6,7 mio. enheder, hvilket svarer til en fremgang på 0,7 %.
For aluvinduer endte totalen på 2,5 mio. enheder, svarende til en vækst på 0,8 %, mens træ-alu-vinduer gik frem med 0,5 % til 0,9 mio. enheder.
Aluvinduerne sidder nu på 21 % af det tyske marked, mens salget af træ-alu-vinduer udgør 7,1 %.
Tallene bygger på informationer fra de fire brancheorganisationer; VFF, Pro-K, FV S+B og BF. En enhed (Window Unit) svarer i undersøgelsen til 1,69 m².