23948sdkhjf

Regnskovsforbrugerinfo.dk går virksomhederne på klingen

Onsdag kan de største forhandlere af trævarer fra regnskovene åbne et brev fra Regnskovsforbrugerinfo, hvori de bedes tage stilling til salg og distribuering af illegalt træ.
Det startede med en far, der ville hjælpe sin fortvivlede datter. Nu har det udviklet sig til et hastigt voksende netværk af forbrugere, der arbejder for at stoppe den illegale fældning af verdens regnskove.

Onsdag i denne uge tager gruppen sit første væsentlige skridt i retningen af en fremtid uden illegalt fældet træ. Ved hjælp af en forbrugeropfordring vil man få de danske træ- og møbelvirksomheder med på vognen og udfase brugen af illegalt fældet regnskovstræ.

Otte-årige Freja var startskuddet
Initiativtager Martin Bruun fik ideen til Regnskovsforbrugerinfo.dk efter at hans otteårige datter Freja - for at redde alverdens dyr - havde bedt ham stoppe fældningen af regnskoven.

Dermed blev hun startskuddet, og allerede tilbage i december 2009 under klima-topmødet kunne hun og faderen overrække Folketingets miljøordfører Sten Gade 5.072 underskrifter fra 54 lande.

I dag står Martin Bruun nu over for en ny udfordring: At få de danske virksomheder til helt at droppe salg og distribuering af illegalt fældet regnskovstræ.

Optimera, Horn Bordplader og Coop med på vognen
Allerede her inden udsendelsen af den konkrete opfordring til de danske virksomheder, kan netværket prale af at have fået tre virksomheder med på vognen: Optimera, Horn Bordplader og Coop.

De tre virksomheder er allerede i gang med at udfase salget af ulovligt fældet regnskovstræ.

- Optimera, Horn Bordplader og Coop har allerede sagt ja til at gå med i dialogen om illegalt træ. På onsdag sender vi vores forbrugeropfordring ud til de resterende forhandlere af regnskovstræ i Danmark. Vi håber selvfølgelig på at kunne trænge igennem med vores brev, der efterfølges af en telefonopringning, fortæller Martin Bruun, der selv vil ringe rundt til de mange virksomheder.

- Man bliver nødt til at tage stilling. Det er et enten-eller koncept. Man kan ikke bare køre lidt for hurtigt eller være lidt ryger. Derfor kan man heller ikke nøjes med at gå lidt ind for sagen. Enten sælger man illegalt træ eller også gør man ikke, forklarer Martin Bruun, der kræver en helhjertet indsats fra virksomhederne.

Martin Bruun kydser fingre for onsdagens kampagne og håber at blive taget godt i mod af de udvalgte virksomheder.

Målet med regnskovsforbrugerinfo
  • At sikre vores børn, kommende generationer og dyreliv en verden hvor der er plads til regnskove.
  • At give forhandlere og forbrugere viden om de alvorlige problemer, som verdens regnskove, mennesker og dyreliv kæmper med.
  • At komme i dialog med danske forhandlere der sælger produkter fra verdens regnskove.
  • At påvirke politikere til at tage de nødvendige beslutninger og forbehold for at hjælpe til at bevare regnskovene.
  • Gennem dialog at påvirke forhandlere til kun at sælge certificerede produkter fra regnskovene.
  • I fællesskab finde løsninger som er med til at stoppe fældningen af verdens regnskove.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085