Krisen har skadet forholdet til underleverandører
Ud af 200 erhvervsledere mener 38 %, at krisen har medført et dårligere forhold til leverandørerne. Årsagen er et lidt for ensidigt fokus på omkostninger.
Målet har været at afdække, hvordan den økonomiske krise og usikkerhed i markederne har påvirket virksomhedernes værdikæde og leverandør-relationer.
Omkostninger i fokus under krisen
Konklusionen er, at omkostninger i disse år fremstå som det vigtigste aspekt for virksomhederne, når de vælger leverandører. Det mener 66 % af de adspurgte erhvervsledere.
Men samtidig påpeger 63 %, at der er behov for et større fokus på ikke-finansielle faktorer, og 38 % mener, at det ensidige fokus på omkostninger har skadet forholdet til deres leverandører:
- For mange virksomheder har det været nødvendigt at reducere omkostninger og foretage justeringer, men det er bekymrende, at næsten 40 % af virksomhederne peger på, at dette fokus har skadet forholdet til leverandører og samarbejdspartnere, siger Henrik Kronborg Iversen, direktør i revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG.
- Undersøgelsen peger dog også på, at vi nu vil se, at en række virksomheder anlægger et mere strategisk sigte, hvor flere faktorer er i spil, som fx partnerskaber, innovation, fleksibilitet mv., fortsætter KPMG-direktøren.
Tættere og længerevarende leverandør-relationer i fremtiden
Han henviser her til, at 53 % af de adspurgte virksomheder forventer at indgå mere langvarige kontrakter med færre leverandører i den nærmeste fremtid.
Omkostninger er stadig en væsentlig faktor, men over halvdelen af virksomhederne planlægger et tættere samarbejde med leverandører om innovation, produktudvikling, research og omkostningsreduktion.
Samtidig bliver andre forhold som risikostyring, fleksibilitet og leveringssikkerhed vigtigere i forsyningskæderne, og den økonomiske krise har således skabt en ny situation i den internationale erhvervsverden.
Det betyder, at virksomhederne skal til at skabe mere dynamiske og fleksible forsyningskæder, og her vil udviklingen af strategiske partnerskaber med leverandører komme ind i billedet:
- Når der ikke længere er mulighed for at presse omkostningerne længere ned, så ligger de konkurrencemæssige fordele i at udvikle og optimere samt håndtere risici i alle processer fra produktion til forbruger, slutter Henrik Kronborg Iversen.