23948sdkhjf

Kvik satser på Fjernøsten

Som den første danske køkkenproducent går Kvik A/S nu ind på det thailandske marked. Til januar åbner to butikker i landet, og målet er 100 solgte køkkener det første år.
Kvik er med 118 butikker fordelt i Skandinavien, Benelux og Spanien stærkt repræsenteret i Europa, men det er første gang, at koncernen bevæger sig ind på et oversøisk marked.

De to butikker åbner i Bangkok og Hua Hin, og målet er at gøde jorden for yderligere ekspansion i Fjernøsten. Her er Kvik allerede nu i gang med at kigge på nye markeder.

Thailand er døren til Østen
- Vi har stor fokus på nærmarkederne, men vi ved også, at vi er nødt til at kigge uden for Europa, hvis vi skal fortsætte den vækst, som Kvik har oplevet igennem de sidste år, fortæller administrerende direktør Carsten B. Andersen.

Han betegner Thailand som ” døren til Østen ” og vurderer, at betingelserne for succes er til stede. Dels pga. Thailands store, købestærke middelklasse og mange udlændinge, men forventningerne knyttes især til landets blomstrende projektmarked, hvor Kviks primære fokus kommer til at ligge:

- Thailand er som flere andre lande i Østen præget af en højkonjunktur, hvor der er fuld gang i byggeriet – ikke mindst af ferieboliger og ejerlejligheder, hvoraf mange bygges til og købes af udlændinge. Det er naturligvis interessant for os, da der her ligger et meget stort kundepotentiale, siger direktøren og angiver, at succeskriteriet for det første år er 100 solgte køkkener.

Relativt enkelt at ’oversætte’ konceptet
Kvik går ind på markedet i Thailand uden at pille mærkbart ved det koncept, som er udrullet på alle øvrige markeder:

- Vi går ikke ind på markedet med opskruede priser, der skal signalere high-end. Vi vil ligge i samme niveau som de lokale udbydere og i stedet slå på parametre som hurtig levering og flot dansk design, der i Thailand har en meget høj status, forklarer Carsten B. Andersen og uddyber:

- Jeg ser det netop som vores styrke, at vi relativt enkelt kan ’oversætte’ konceptet til andre markeder, uden at skulle bruge mange ressourcer på at foretage markante ændringer i sortiment, prisstruktur eller selve brandet. Med den succes vi forventer i Thailand, kan vi gøde jorden for yderligere ekspansion i Østen og potentielt på andre oversøiske markeder, vurderer direktøren.

Dansker ved roret i Hua Hin
Mens franchisetageren i den 800 m² store Kvik-butik i Bangkok bliver en af Thailands mest anerkendte indretningsarkitekter, er det en dansker, der kommer til at stå ved roret i butikken i Hua Hin.

Ole Frendesen er i forvejen indehaver af Kvik i Odense og går således dobbelt op med butikken i det thailandske ferieparadis.

Kvik åbner i Hua Hin den 11. januar, mens butikken i Bangkok åbner den 14. januar.
Læs mere om: Kvik
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116