IKEA til Japan - igen
[i]IKEA forbereder et comeback i Japan, knapt 30 år efter man med en fiasko i bagagen traksig ud af det japanske marked.[/i]
- Da vi første gang gik ind i Japan i 1974, var Japan et lukket marked for detailhandel. Og så tror jeg ikke, japanerne dengang var parate til IKEAs koncept med flade pakker med ting, man selv skal samle. Men det er de nu, tror jeg, forklarer adm. direktør for IKEA Japan, Tommy Kullberg, til Financial Times.
Avisen oplyser, at japanerne efter mere end 10 års recession og prisstigninger er ved at forlade deres faste tro på, at god kvalitet koster rigtig mange penge.
Ikke alle tror på, at japanerne nu vil gøre-det-selv. Redaktøren af et japansk møbelmagasin, Masao Kiuchi, påpeger, at japanerne stadig er notorisk vanskelige og krævende kunder, og at de ikke gider at bøvle med selv at samle møblerne.
Det er Tommy Kullberg dog ikke enig i. Efter 15 år i Japan er han overbevist om, at japanerne både har anlæg for og lyst til at samle ting med hænderne.
JyllandsPosten skriver, at Tyskland er fortsat IKEAs absolut vigtigste marked og tegner sig for 20 pct. af koncernens omsætning. Og Japan er begyndt at ligne Tyskland på et vigtigt punkt: Begge lande oplever et boom af 30-39-årige. Og den generation hører til IKEAs absolutte kernekunder.