23948sdkhjf

Interiørbranchen – før og efter krisen

Gennem tre år har forskere fulgt over 200 danske bolig- og beklædningsvirksomheder for at undersøge, hvordan de to brancher har tacklet krisen. Nu er de klar med resultatet.
Undersøgelsen bygger på analyser af over 200 virksomheder i 2008 og 2010, hvoraf cirka halvdelen af virksomhederne er repræsenteret begge år.

Dermed har forskerne haft mulighed for at undersøge, hvordan de virksomheder har klaret sig over tid og gennem krisens storme:

- Det er tydeligt, at dem der har klaret sig bedst, er de mest innovative. Dem der er åbne og innovative i hele værdikæden. Vi kan samtidig se, at dem der er innovative også er dem, der har en klar strategi for, hvor de vil hen med virksomheden og hvordan, siger professor Mogens Dilling-Hansen, der har stået for analysearbejdet.

Her-og-nu-fokus koster omsætning
Målet med undersøgelsen har været at finde de redskaber og metoder, der skal i brug for at komme helskindet – og gerne styrket – gennem krisen.

Konklusionen er, at der ikke er rokket ved de klassiske dyder, som fx at virksomheder skal holde sig til det, de er gode til.

Men undersøgelsen viser også, at andelen af virksomheder uden en strategiplan er vokset fra 30 % i 2008 til 35 % i 2010.

En typisk forklaring er, at virksomhederne har været meget fokuserede på at overleve her og nu, og så må det strategiske arbejde udsættes til bedre tider. Men det kan være meget kostbart – både nu og på længere sigt:

- De virksomheder, der har klaret sig bedst, er dem som aktivt har brugt innovation til at tilpasse virksomheden på alle områder; dvs. både produkt-, proces-, organisations- og marketing-innovation. Uden denne brede indsats har den typiske situation været et fald i omsætningen på 20-30 % uden udsigt til, at dette fald vindes tilbage på kort sigt, siger Mogens Dilling-Hansen.

Netværk og ny viden er afgørende
Den omfattende undersøgelse er foretaget i regi af Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, som arbejder for at bringe networking og viden om innovation ud i de danske bolig- og beklædningsvirksomheder.

Ifølge Mogens Dilling-Hansen er netop netværk og åbenhed overfor ny viden og eksperthjælp nøgleord for de virksomheder, der har klaret sig bedst gennem krisen:

- Samarbejde og netværk på kryds og tværs af brancher og sektorer er yderst gavnligt for innovationen og dermed virksomhedens konkurrenceevne og markedsandel, konstaterer Mogens Dilling-Hansen.

Det er en konklusion som Innovationsnetværkets direktør, Betina Simonsen, kan nikke genkendende til:

- De mange virksomheder, som vi har kontakt til, og som deltager i vores aktiviteter, er blandt de mest innovative. Og vi kan se, at dem der har klaret sig bedst, de er meget aktive i forhold til netværk og nye samarbejdspartnere og hele tiden interesseret i ny viden, siger hun.

Fakta om undersøgelsen
Bag projektet står Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, mens professor Mogens Dilling-Hansen og adjunkt Susanne Jensen fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen har udarbejdet selve analysen i samarbejde med Development Centre UMT og TEKO.

Alle tre organisationer er partnere i Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning.

Innovationsnetværket præsenterer torsdag den 28. oktober undersøgelsens resultater i Innovatorium, Birk Centerpark i Herning.

Udover professor Mogens Dilling-Hansens præsentation af projektet byder eftermiddagen også på indlæg af Jacob Holm fra Fritz Hansen, Henrik Spandet-Møller fra Spandet And Partners og Kasper Eis fra Dansk Mode og Textil. De fortæller hver især om deres erfaringer med innovation i krisetider.

Undersøgelsen kan hentes i sin fulde længde på www.innonetlifestyle.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062