23948sdkhjf

Unipanels vil revolutionere markedet for vindueslysninger

Med lanceringen et nyt koncept – ”sandwich-lysninger” – sætter vestjyske Unipanels nu alt ind på at imødekomme de skærpede krav til energiforbrug og CO2-udslip.
Der er travlt på Neesvej 67 i Vemb i disse dage, hvor Unipanels er i fuld gang med lanceringen af et nyt produkt, som virksomheden uden omsvøb betegner som ” en verdensnyhed i byggebranchen ”.

Hvor man traditionelt sætter en mdf-plade ind for at dække hulrummet mellem for- og bagmur, har Unipanels nu udviklet en sandwich-løsning bestående af vandfaste og damptætte plader med en kerne af polystyren, som skaber en isolerende effekt.

Bag produktet står salgschef, Martin Thuesen, som fik idéen for blot fem uger siden. Siden er det gået stærkt, og Unipanels står nu med et produkt, der kan præstere en U-værdi på 0,95:

- Det er en væsentlig forbedring i forhold til tidligere kendte og traditionelle løsninger, og vi har meget store forventninger. De første reaktioner er i hvert fald meget positive, siger salgschefen, som er en af fire investorer bag Unipanels, der blev etableret som virksomhed i midten af 2008.

Kan bidrage til helhedsløsning
Forventningerne går blandt andet på, at flere vinduesfabrikker er begyndt at indregne lysningen i det samlede varmetab, og med de lave U-værdier kan Unipanels bidrage til en god helhedsløsning.

Ifølge Martin Thuesen betyder overgangen til BR10 nemlig blandt andet, at mange af mindre vinduesfabrikanter kan få svært ved at efterleve de skærpede energikrav:

- Mange eksisterende produkter har svært ved at leve op til kravene, så her kan vi komme til at spille en rolle. Det kan give et løft til de små og mellemstore producenter, der ikke har så store ressourcer til udvikling, vurderer han.

Primært fokus på nybyggeri
Sandwich-lysningen skal primært markedsføres over for de virksomheder, der projekterer betonbyggeri og parcelhuse, og især møder med arkitektvirksomheder fylder meget i salgschefens kalender i disse tider:

- Vi ville helst sidde ved telefonen og svare på spørgsmål hele tiden, men sådan er virkeligheden jo ikke. Man skal være opsøgende, og det handler om at lokalisere projekterne, når de bliver udbudt. Bygningskravene er skærpet fra årsskiftet, og derfor vi skal ind nu, forklarer Martin Thuesen.

Det er således primært nybyggeriet, der satses på, men også større renoveringsopgaver hos blandt andet de almene boligforeninger er i fokus for lanceringen af det nye lysningskoncept.

Skal op i et højere gear
Efter et underskud i sit første regnskabsår kom den unge virksomhed pænt fra start 2010, hvor det med Martin Thuesens ord blev til ” et fornuftigt forår ”.

Efteråret har til gengæld i høj grad været præget af flere projektudsættelser, og det har sat Unipanels under pres:

- Det har været en barsk omgang. Fra det tidspunkt, hvor vi giver et tilbud, kan der nemt gå helt op til et år, før vi leverer. Så når byggeprojekterne ikke kan overholde tidsplanerne, kommer vi til at vente i lang tid, forklarer Martin Thuesen.

Trods den svære periode ser Martin Thuesen og Unipanels fortrøstningsfuldt på mulighederne. Virksomheden har i efteråret udvidet sine salgsaktiviteter med ansættelsen af Poul Erik Hindkjær som konsulent, og samtidig skaber det nye lysnings-koncept grobund for øget optimisme i det vestjyske:

- Vi skal virkelig op i et andet gear, men vi forventer også øget vækst i 2011, som skal blive endnu bedre end 2010. De skærpede krav til nedbringelse af CO2 har medført større fokus på at isolere bygninger, og vores produkt kan blive et nyttigt værktøj til at opfylde de nye energikrav, som EU har opsat for 2015, slutter Martin Thuesen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073