23948sdkhjf

Kædechef i mellemlaget: 'Det er ikke os der bliver knust'

Branchekommentator har spået deres snarlige død, men betragtningen er overfladisk, lyder kritikken tilbage.

Når detailrådgiver Bruno Christensen spår mellemprisklassens død på møbelmarkedet, så er det en overfladisk betragtning og uden hold i virkeligheden.

Det mener Thomas Hagerup, der er direktør for In2house, som organiserer møbelkæderne Møblér og Danbo.

Han ryster på hovedet over Bruno Christensens analyserende ord, som er blevet bragt i flere medier.

- Det er simpelthen ikke rigtigt!

'Vi sælger pænt'

Han har gennemgået regnskaberne for kædernes godt 40 selvstændige butikker på landkortet. Ud af dem har 3 givet underskud. Og selv om bundlinjerne allerhøjst rager op i 7-cifrede tal, så synes han, at kæderne i In2house præsterer flot.

Og nævner den gennemsnitlige afkastningsgrad for medlemsbutikkerne.

Afkastningsgraden angiver, hvor stor en procentandel af firmaets aktiver, som overskuddets størrelse udgør. Et relevant parameter, mener Thomas Hagerup, fordi langt de fleste aktiver i en selvstændig møbelbutik er møbler på lager.

Afkastningsgraden - gennemsnittet for alle In2house-butikker - ligger på lige knap 13 procent. Og det sammenligner han med et udpluk af de såkaldt ”hvide butikker”. Uafhængige, lokale forhandlere af designermøbler.

- Så ser jeg et gennemsnit på 7,4 procent. Eller et mediantal, der siger 6,2 procent. Jeg synes, det viser, at vi udmærket er i stand til at tjene penge.

Service har værdi

Wood Supply har gennemset tallene, som ligger til grund for Thomas Hagerups udlægning.

Han mener, at iagttagere nemt overser, hvilke forcer, de selvstændige, lokale mellemprisbutikker har i markedet. De er lokale og leverer en attraktiv og personlig service og står selv for transporten, anfører han.

- Og så betyder det noget, at ejeren er i butikken. Jeg kan simpelthen ikke se, at den vinkel på møbelhandel nogensinde skulle gå af mode.

Han mener, at mellemprisbutikkerne i hans egne kæder opnår attraktive avancer på et konkurrencepræget marked. Den gode kundekontakt, det høje serviceniveau og kædernes egne private label-serier bidrager positivt til indtjeningsevnen.

Til gengæld ser han et meget stort problem for kapitalejede kædebutikker og peger på, at de få selvstændige butikker i kæderne har plus. Mens kædernes samlede regnskaber viser minus.

- Men jeg vil ikke begynde at gætte på, hvorfor deres regnskaber ser ud, som de gør.

Wood Supply har også forsøgt, desværre forgæves, at få en kommentar fra kædeledelsen hos Møbelkæden, som også er en frivillig kæde af selvstændige butikker. Og hos IDDesign, som driver Ilva og Idemøbler.

Tilfældigt udvalgte resultater
mio. kr. Nettoresultat Afkastningsgrad
Milmø (Møblér, Herlev) 3,9 mio. kr. 13 %
Danbo Møbler Kolding 0,9 mio. kr. 19 %
Max Jessen (Idemøbler, Terndrup) 0.6 mio. kr. 8 %
Svends Møbler (Idemøbler, Aulum) 1,4 mio. kr. 11 %
Senius (Idemøbler, Skagen) 0,5 mio. kr. 6 %
Ingvard Christensen (Odense m.fl.) 1,8 mio. kr. 6 %
Jobo Møbler (Kolding) 0,7 mio. kr. 20 %
Resultaterne er fra senest offentliggjorte regnskaber.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094