Jysk satser på internettet
Efter 1½ års forberedelse er den danske møbel- og sengetøjskæde nu klar til at lancere en ny webbutik. Ambitionerne er globale.
I første omgang er fokus på det danske marked, men om et års tid er det planen at udbrede konceptet til udenlandske markeder.
Her står Polen, Sverige og Kina øverst på listen, fordi Jysk i forvejen har lagerfaciliteter i disse lande:
- Hvis det bliver en succes i Danmark, så har vi bygget det her robuste system, så vi hurtigt vil være i stand til at rulle det ud i andre lande. Den markedsandel, vi har i butikkerne offline, vil vi også have på nettet online. Og vi har også ambitioner om globalt at være den foretrukne handelsplads online inden for vores område, som er ”sleeping and living”, siger salgs- og marketingsdirektør Niels Veien til dagbladet Børsen.
Store muligheder på nettet
Børsen har talt med flere eksperter, og de er ikke i tvivl om, at Jysks internet-satsning rummer et enormt potentiale:
- Jysk kan relativt hurtigt nå et kæmpe stort marked ved at gå online; både nationalt og globalt, siger markedsdirektør Michael Skou fra Retail Institute Scandinavia, mens Peter Mølkjær fra Deloitte fremhæver det som en stor fordel, at Jysk er velanskreven virksomhed.
Begge understreger, at vejen til succes går gennem en nøje gennemtænkt webstrategi. Men med den rette forberedelse er der store gevinster at hente – både for Jysk og for andre danske virksomheder:
- Ved at gå online rammer du forbrugerne på et tidspunkt, hvor butikkerne ikke har åbent. Forbrugeren tænker i højere grad såkaldt ”multichanneled”, hvor de både bruger nettet og går i de fysiske butikker, når de skal handle, forklarer Michael Skou.
Han fremhæver endvidere, at internetbutikker generelt opnår en højere grad af kundeloyalitet end de fysiske butikker.