Alle jager køkkenvækst - men findes den?
David Wedege er journalist og nyhedsredaktør for Wood Supply.
Multiform og Aubo udvider produktionen.
Aubo udbygger også butiksnettet. Tyske Rotpunkt kiler sig ind og bygger sig op i Danmark.
JKE vil have deres bid af eventyret og kigger på storbyerne.
Vordingborg tænker i butiksudvidelser.
Bare for at tage lidt eksempler.
Så der er en urokkelig tro på Klondyket. At branchens samlede omsætningsvækst i 2016 på 6 procent kun kan gå fremad.
Derfor var det syrlig tilsætning i sødsuppen, da Nordnets aktieanalytiker Per Hansen onsdag over for avisen Berlingske stillede spørgsmålstegn ved TCM's børsintroduktion.
Han brugte ord som "et afsuttet kapitalfonds-bolsje".
Og stillede spørgsmålet: Vil der mangle en væsentlig driver for fremtidens køkkensalg?
Aktuelt taler branchen om en tilbageholdenhed hos forbrugerne, der er sluppet løs. At branchens aktuelle vækst også repræsenterer de køkkeninvesteringer, som privatforbrugerne ikke foretog i 2012 og i 2013.
Og man taler om mange investeringer i byggeriet, som ikke blev foretaget i år 2010 og 2011. De sker nu.
Disse forklaringer kunne indikere, at en pukkel er blevet skubbet. Det har skabt en guldfeber, som alle vil have mest muligt ud af.
Men er der en såkaldt driver, eller ligner væksteventyret det race, vi har set hos dagligvarekæderne, som først var et udvidelsesboom og dernæst et udskillelsesløb med Kiwi Minipris som den særligt udskilte?
I andre brancher har sådan et boom ført til, at de største og mest kapitalstærke har slået igen mod konkurrenterne ved at starte overlevelseskrige, hvor vinderne af fremtiden var dem, der bedst tålte at tabe penge på skærpet konkurrence.
Sommetider astronomiske beløb. Enten ved lavere priser for kunderne eller øgede omkostninger for virksomhederne. Hvis ikke det er begge dele.
Så det, der ligner et ustoppeligt eventyr for alle i køkkenbranchen kan udvikle sig til et drama henne om næste hjørne.
Artiklen er en del af temaet Kommentar.