23948sdkhjf

Træindustri blev til webshop med succes

Navnet ”Bordpladefabrikken” snyder, for det er slet ingen fabrik længere. Ikke siden 2013. Og dét er indehaver Jens-Jakob Bonde Sørensen glad for.

For godt 4 år siden lukkede han egenproduktionen i Hadsund, som hans farfar grundlagde og solgte faciliteterne for at rendyrke den webshop, han havde drevet siden 2007.

Siden er omsætningen steget med det tredobbelte. Egenproduktionen var alligevel ikke konkurrencedygtig. Produktionen brugte alle de penge, som webshoppen tjente, så overgangen til at blive et handelsselskab var oplagt.

- Vi havde nogle høje faste omkostninger, og det var svært at håndtere, når vi ikke er større. Tager man Horn Bordplader, så er de måske 50 gange større, end vi var. De har en helt anden prisstruktur, og kan producere til helt andre priser, fortæller han.

Samme leverandører - andre priser

Konceptet er enkelt. Bordpladefabrikken.dk går ud på markedet og underbyder køkkenbutikkernes priser på køkkenbordplader. Kunden køber et køkken ad sædvanlige veje. Og finder et billigere køkkenbord hos Bordpladefabrikken.dk.

Leverandøren er ofte den samme - Bordpladefabrikken.dk bruger selv flere af de førende bordpladeleverandører på markedet - og leverandøren leverer alligevel bordet direkte fra fabrik.

Forskellen er kun, hvem som formidler varen og tjener avancen. Hverken køkkenbutikken eller webshoppen behøver at binde penge i bordplader på lager. Det vilkår har de til fælles. Til gengæld har HM Group ikke omkostninger til butik.

- Folk får tit et chok over, hvor dyr en bordplade er, når de køber et nyt køkken, og så søger de på nettet og finder os. Vi kan levere det samme og måske levere en endnu bedre service, fordi vi har den fortid, vi har. Vi kender selv materialerne og har haft dem mellem hænderne, fortæller han.

Han accepterer dermed, at hans egen avance er lavere end køkkenbutikkens. Det er det, der berettiger Hadsund-forretningen på markedet. Til gengæld kræver det meget salg. Høj volumen skal drive forretningen.

Udlandet skal trække

Det er ikke kun bordplader, Jens-Jakob Bonde Sørensen og hans 5 medarbejdere beskæftiger sig med. HM Group – før kaldet HM Træindustrier (HM står for ”Hadsund Maskinsnedkeri”) – driver i alt 7 portaler med forskellige lette byggevarer til privatforbrugere, som gerne vil spare penge.

Volumen er målet, og derfor har firmaet startet en udrulning mod udenlandske markeder og har lanceret de første par portaler i både Norge og Sverige. Tyskland og Storbritannien vil følge senere.

- Der er lavet omfattende analyser af, hvad forbrugerne efterspørger, og den efterspørgsel er relativt ens. Men vi er meget opmærksomme på, hvordan vi imødekomme forbrugerne på de enkelte markeder. Det handler især om, hvordan de bedst kan lide at betale.

Det er især plast- og stålvarer, som HM Group vil starte med at sælge i udlandet. Trævarer som bordplader og gulve er mere komplicerede og servicetunge sager at sælge. Derfor vil trævarerne formentlig blive de sidste varekategorier, der vil blive solgt i udlandet, fortæller han.

Deleadresse med fordele

HM Group holder til på en traditionsrig adresse på havnen i Hadsund, hvor Trip-Trap i årtier holdt til. Før forretningen blev splittet op og møbeldelen – der i dag hedder Skagerak – drog til Aalborg.

HM Group bor i dag sammen med Havnens Snedkeri, som har egenproduktion af trælister og opgaver som opskæring.

- Det er også lidt af en succeshistorie, for vi sælger nogle af de ting, som de producerer, og vi skaffer nogle ordrer til dem, fortæller Jens-Jakob Bonde Sørensen.

Men hvorfor steg omsætningen først, da HM Group lukkede sin egenproduktion?

- Man skal ikke undervurdere, hvor meget det betyder at være dedikeret. Før brugte jeg 20 procent af tiden på webshoppen og 80 procent af tiden på produktion. Nu kan jeg lægge al mit fokus på webshop. Det er ikke længere venstrehåndsarbejde. Og det er i al beskedenhed mit visdomsord til alle selvstændige: Sørg for at dedikere jer. Det er et must.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088