Kædeselskab uddanner her sine egne nye butikschefer
IDdesign har udvalgt seks medarbejdere fra Ilva og Idemøbler til et uddannelsesforløb, der klæder dem på til at forfølge drømmen om at blive butikschef. Nu har de fået deres eksamensbevis.
I løbet af 2017 har seks udvalgte aspiranter fra Ilva og Idemøbler gennemført IDdesigns butikschefuddannelse, og den 1. november fik de papir på deres kunnen.
- Vi har set et potentiale hos disse afdelingsledere og souschefer, og de har selv gået med en ambition om at blive butikschef. På den baggrund har vi tilbudt dem et uddannelsesforløb, der klæder dem godt på til de opgaver, man møder som leder, siger Jan Normann, HR-chef i IDdesigns butikker samt trænings- og udviklingschef på butikschefuddannelsen.
Første butikslederjob i hus
Uddannelsen består af 8 moduler á 2 dage, hvor aspiranterne bliver undervist i teori, gennemgår cases og er på workshops inden for ledelse og butiksdrift. Imellem modulerne har de arbejdet med det, de har lært hjemme i butikkerne.
- Jeg har ikke følt det som ekstra arbejde, men som en kæmpe motivation og en fantastisk mulighed for at udvikle mig fagligt og personligt, fortæller Mette Larsen fra Idemøbler i Herlev.
Hun afsluttede uddannelsen med et flot 12-tal og kan se frem til at bruge alt det, hun har lært, når hun fra december bliver butikschef i Idemøbler i Slagelse.
- Jeg havde ikke regnet med, at det kunne lade sig gøre at blive butikschef så hurtigt, så det er bare virkelig fedt, konstaterer hun.
Uddannelse giver trivsel
Butikschefaspirantuddannelsen er et led i IDdesigns målrettede, strategiske indsats for at højne medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde. Og det har givet pote. For tre år siden lå tilfredsheden blandt medarbejderne under gennemsnittet for dansk detailhandel, men siden er det kun gået opad, og i årets trivselsundersøgelse lå arbejdsglæden hos medarbejderne i både Ilva og Idemøbler over gennemsnittet.
Jan Normann er da heller ikke i tvivl om, at det betaler sig at tilbyde medarbejderne uddannelse.
- Medarbejderne er vores vigtigste aktiv – de kender virksomhedens kultur og systemer, så når vi kan give dem en god forståelse for at drive ledelse i IDdesign, er det også en gevinst for os, siger han.