Designsatsning åbner for øget eksport til Asien
Organisationen Index er klar til at åbne tre nye designcentre i Asien. Det giver håb om dansk vækst på de stærkt voksende markeder.
I løbet af et års tid ventes de to første ”Design to Improve Life”-centre at stå færdige ved universiteterne i Singapore og Seoul, og i designbranchen ser man store perspektiver i satsningen:
- Potentialet på markederne er kæmpe, og åbningen af centrene vil helt sikkert føre til stigende eksport. Vi har brug for, at der skabes huller til det asiatiske marked, siger direktør Gitte Just fra Danish Design Association til Børsen.
Hun tilføjer, at danske virksomheder ikke vælges, fordi de er dygtige, men fordi de har et netværk. Og på det område kan Index sikre en attraktiv platform for danske designvirksomheder, der ofte er for små til for alvor at satse på egen hånd i Asien.
Et internationalt gennembrud
De tre ”Design to Improve Life”-centre skal efter planen levere undervisning og sprede viden om design.
Det er de asiatiske lande selv, der har opfordret Index til at åbne centrene, og derfor vil etableringen blive finansieret lokalt uden penge fra Danmark:
- Vi opfatter det som en kæmpe cadeau og vores internationale gennembrud. Det vil være med til at trække danske designtraditioner ud i verden, hvilket også vil give eksportmuligheder for de danske designvirksomheder og erhvervsliv, siger bestyrelsesformand Jens Wittrup Willumsen fra Index.
Han fortæller, at underviserne primært vil blive hentet fra danske virksomheder og uddannelsesinstitutioner, og det vil være med til at øge mulighederne for networking mellem dansk erhvervsliv og asiatisk industri.
Også adm. direktør Christian Scherfig fra Dansk Design Center ser positivt på tiltaget, som i hans øjne har et stort brandingmæssigt potentiale. Til gengæld tvivler han på, at det i første omgang vil medføre en større eksportvækst, fordi mange designvirksomheder sandsynligvis ikke er store nok til at udnytte mulighederne.