23948sdkhjf

Færre danske kontormøbel-producenter

[i]Jesper Office ruster sig til skærpet konkurrence på markedet for kontormøbler og forudser, at konkurrencen kan blive så stærk, at der om fem år kun er fem danske producenter tilbage.[/i]
Danske kontormøbelproducenter begår en langsigtet fejl, hvis de tror, de kan automatisere og effektivisere sig til konkurrencedygtighed med det nuværende prisniveau som udgangspunkt. Det mener i hvert fald markedschefen hos én af dem, Peter Kristensen, Jesper Office ifølge ErhvervsBladet.

- Det kan godt være, du kan opnå en kortsigtet fordel gennem effektiviseringer, men på lang sigt må vi forvente, at priserne på kontormøbler fortsætter faldet. Derfor nytter det ikke stort, at du bliver konkurrencedygtig i et år eller to. Der er simpelthen ingen vej uden om outsourcing af den løntunge del af produktionen, hvis man vil overleve på lang sigt, siger han til avisen.

Peter Kristensen forudser, at der om fem år blot vil være fem danske kontormøbelproducenter tilbage. Nogle vil lukke. Andre vil indgå i en konsolidering af branchen.

Peter Kristensen mener, at prispresset vil blive forstærket af, at kontormøbler begynder at blive opfattet som mere kortvarige investeringer med en begrænset holdbarhed på fire-fem år.

- Hvor virksomhederne tidligere lod kontorindretning afskrive over adskillige år, ser vi nu tendenser til, at møblerne bliver, om ikke køb-og-smid-væk, så dog en mere kortvarig anskaffelse, hvor modeluner og stedse skiftende organisationsformer på arbejdspladsen resulterer i en kortere levetid for kontormøblerne. De vil i højere grad i fremtiden blive afskrevet hurtigt over driften, hvorfor udgifterne også bliver mere synlige, forklarer han til avisen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078