Møbelproducent vender skuden
Erik Jørgensens Møbelfabrik har i det forgangne år vendt underskud til overskud. Nu skal der satses på nye eksportmarkeder.
Svendborg-virksomheden offentliggør inden længe sit 2009/10-regnskab, og ifølge dagbladet Børsen viser det en fremgang i bruttoresultatet fra 19 til 27 mio. kroner samt et overskud på bundlinjen på 0,5 mio. kroner.
Det er langt fra tidligere tiders overskud, men alligevel tilfredsstillende for virksomheden, der beskæftiger omkring 45 ansatte:
- Vi er godt tilfredse med at have vendt skuden på et år. Vi har fået standset faldet i omsætningen og står nu på et stabilt, men væsentligt lavere niveau, siger den ene af fabrikkens ejere, Niels Jørgensen, til avisen.
Brik-lande i fokus
Trods de svære tider har Erik Jørgensens Møbelfabrik hele tiden holdt fast i sin produktudvikling, men nu hvor det er lykkedes at stabilisere forretningen er tiden kommet til at skrue op for eksporten.
Erik Jørgensen afsætter cirka 70 % af sine produkter i Danmark, så der er et stort potentiale i at opdyrke de udenlandske markeder yderligere. I den forbindelse er det afgørende at holde fast i strategien om at investere i udvikling af nyt design:
- Vi kan vælge at sige, at vi har en dansk designproduktion, og at det er de møbler, de kan købe. Men vi risikerer at skulle vente i ti år, før nogle trendsettere tager det skandinaviske udtryk til sig og skaber en efterspørgsel, siger Niels Jørgensen.
Hidtil har fabrikken koncentreret sig om nærmarkeder som de skandinaviske lande, Tyskland og Schweiz, men ledelsen vil i den kommende periode øge fokus på de såkaldte Brik-lande (Brasilien, Rusland, Indien og Kina), hvor efterspørgslen på vestlige kvalitetsvarer er stor.