23948sdkhjf

Humlen ved handlen: "De færreste har opdaget Hanstholms styrker"

Der er særlige grunde til at Hanstholm Køkken er blevet opkøbt med vækstambitioner.

Når 2 topfigurer i køkkenbranchen nu overtager Hanstholm Køkken, der har produktion i Vilsund i Thy, er det for at indfri et fantastisk potentiale. Køkkenmærket skal gøres kendt.

Det skal gøres kendt, hvad der gør mærket unikt, og så skal butiksnettet vokse. Også ud over grænsen.

Det fortæller Søren Overgaard, der er en af 2 nye ejerledere og som senest har ledet JKE Design i nordjyske Jerslev.

Den nye ejerduo ser en helt unik produktionsvirksomhed, som i modsætning til visse store konkurrenter laver alle fronter og låger selv.

- I forhold til andre har vi i Hanstholm en meget høj forædlingsgrad. Vi har eget, fuldautomatisk lakeringsanlæg, vi har eget finéringsanlæg, hvor vi syer fineret, så det passer sammen. Vi gemmer vores finér, så vi kan klare en reklamation og levere en låge, der passer til. Vi laver specielle mål, og vi fræser rammerne i ét stykke træ. Det er meget skræddersyet, men det er på samme prisniveau som elementkøkkener, siger han.

Misforstået af folk

At prisen på et snedkerpræget og gennemarbejdet køkken kan holde sig på et så konkurrencedygtigt niveau – det er netop Hanstholms styrke, som kun er gået op for de færreste, mener han.

- Folk tror, det er high end og at priserne også er det. Men vores prisniveau er lavere, end folk tror. Og det er da en fantastisk platform at kunne udvikle på.

Når Hanstholm Køkken kan skræddersy til industrielle priser, peger Søren Overgaard på forskellige forklaringer: Den forrige ejer investerede løbende i effektive maskiner og i automatisering. Det har gjort produktionen omkostningslav.

Den lille flok medarbejderstab består af bundsolide folk, som har været der i mange og som føler et enormt ansvar.

- Det gør, at vi kan have meget rotation i produktionen. Den er meget fleksibel, siger han.

Ingen unødig fedt

Endelig peger han på omkostningsstrukturen. Der er ikke ansat for mange i afdelinger som indkøb og økonomi. Ikke sammenlignet med store kapitalejede køkkenfabrikker.

- Man kan sige, at vi ikke er overbemandet. Vi er korrekt bemandet. På corporate-ejede køkkenfabrikker er lønprocenten høj, fordi man stiller mange krav til rapportering og til vedligehold af kontrolsystemer, og det behøver vi ikke, siger han.

Han mener ikke, at det er overbemanding at have 2 sideordnede direktører i en mindre virksomhed som Hanstholm Køkken.

- Vi kommer ikke bare til at være direktører. Vi tager alle de funktioner, som andre har: Markedschef, Key Account Manager og så videre – og så fordeler vi opgaverne imellem os. Vi får masser at se til, siger han.

Formelt får Søren Overgaard ansvaret for økonomi og afsætning. Den mangeårige Kvik-direktør Carsten Andersen får ansvaret for forsyningskæde og marketing.

Første udvidelse står for døren

Fordi kvaliteten er høj og prisen dygtig, ser den nye ejerduo et langt større salgspotentiale. Carsten Andersen skal især bruge sine mangeårige erfaringer fra Kvik Køkkener til at udvikle det eksisterende net af detailbutikker.

Lige nu tæller butiksnettet 13 salgssteder, som drives af uafhængige salgspartnere. I nær fremtid åbner en ny butik i Lyngby. Og så skal et åbenlyst hul i Danmarkskortet som Herning dækkes.

- Vi skal ud og være landsdækkende i Danmark, og så skal vi være til stede i Sverige og Norge. Det er planen over de næste 5 år, siger Søren Overgaard.

Han stod selv i spidsen for sin egen skydedørsfabrik - 3:Bo - i 20 år, indtil han solgte den til den svenske Ballingslöv-koncern, som ejer både Kvik Køkkener og JKE Design. Efter en årrække som direktør hos Ballingslöv glæder han sig til at blive ejerleder igen.

- Så er der en helt anden stemning. Folk smiler, når man møder på job, og det er mit mantra, at vi skal have det godt og tjene penge imens. Det meste af den vågne tid bruges på arbejde. Derfor er det vigtigt, at vi trives.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062