23948sdkhjf

Sådan får du noget ud af messen

Ny bog fortæller i detaljer, hvordan man planlægger events, messer og kongresser. Der er en masse at gøre, men udbyttet kan blive højt. Intet erstatter nemlig det personlige møde.
I disse år udvikler de digitale og sociale medier sig eksplosivt. Vi har i årevis kunnet skype med forretningsforbindelser i Australien. Ikke bare høre deres stemme, men også se, hvordan de ser ud, og de kan vise os vareprøver eller andre relevante genstande.

Det er let at arrangere videokonferencer på tværs af landegrænser og alle vores data og al vores dokumentation kan placeres i fælles mapper oppe i skyen, som alle samarbejdspartnere har adgang til.

Alligevel holdes der stadig events, udstillinger, messer og kongresser. Ja faktisk flere end nogensinde.

Og nye mødecentre og kongreshuse bliver bygget – både herhjemme og i udlandet.

Forklaringen er naturligvis, at det selv i vor digitale tid er umuligt bare at erstatte det personlige møde.

Det personlige møde virker bedst, både i forretningssammenhæng og privat.
Men det personlige møde på udstillinger, messer og kongresser kommer ikke af sig selv. Det skal forberedes, og når det har fundet sted, skal der følges op.

Derfor er der også brug for gode råd om, hvordan man holder events, messer, udstillinger og kongresser.

Johannes Lundstrøm, veteran i messe og udstillingsbranchen, er en af dem, der kan levere de gode råd.

Det gør han godt og grundigt i bogen med den lidt særegne titel ”ConEvEx” – det står for congress, event, exhibition, management – med eftertitlen ”Fra ide til opfølgning”.

Bogen er suppleret med 50 særlige skemaer, som kan bruges ved planlægningen og som er tilgængelige online.

Detaljeringsgraden i rådgivningen er stor.

Lidt om tæpper
Bare som eksempel. Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilken en ”velkomstløber”, man vælger, når man åbner en event, udstilling eller kongres.

Vi kender alle den traditionelle røde løber, men den kan jo også være blå og forsynet med firmalogo, og den kan monteres, så man ankommer på en rød løber og forlader eventen på en grøn.

Hvis kanterne pyntes op med blomster, bliver stemningen bedre og modtages man med musik eller ligefrem et orkester, er der lagt op til ”galla”.

Det er selvsagt heller ikke ligegyldigt, hvilken tape løberen fikseres med, og hvis det ikke lader sige gøre på grund af underlaget, med hvilke lamper, blomsterkummer eller andre tunge genstande løberen holdes fast med.

Ligesom det har stor signalværdi om man bruger tæpper af effektnålefilt, eller med lang luv. Og man skal sikre sig, at tæpper overholder brandregulativerne. Man kan også få belægninger af vinyl. Der er kort sagt mange muligheder

Johannes Lundstrøm skriver indsigtsfuldt og humoristisk. Gode illustrationer understreger hans pointer, hvad enten det er eventen, der skal planlægges, udstillingsstanden, der skal opbygges eller kongresdeltageres opmærksomhed, der skal fanges.

Systematisk gennemgås det f. eks. hvordan de enkelte sanser, synet, hørelsen, følelsen, duften og smagen kan påvirkes, når man laver en event eller har en stand på en messe.

Det vil føre for vidt at referere i detaljer, hvad Lundstrøm beskæftiger sig med i sin bog.

Men i en ikke-fagmands optik forekommer det sandsynligt, at ikke mange relevante spørgsmål i forbindelse med event, messe og konference-arrangementer efterlades ubesvarede.


FREDAGSBOGEN:

Titel: ConEvEx. Congress – Event – Exhibition Management.
Forfatter: Johannes Lundstrøm
Pris: 390 kr. Inc. online adgang til skemaer.
Sider: 176
Forlag: Birmar

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252