23948sdkhjf

Stor bøde til Silvan

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Silvan for brud på markedsføringsloven. Byggemarkedskæden har erkendt overtrædelsen og accepteret bøden på 200.000 kroner.
At gøre et ”kup” indikerer efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugeren får et godt tilbud til nedsat pris.

Dette var dog ikke tilfældet i alle situationer, da Silvan i reklameaviser i uge 18-21 i maj måned 2010 annoncerede med priser, der var markeret med teksten ”Majkup”.

Efter at have undersøgt Silvans priser i både april og maj måned 2010 fandt Forbrugerombudsmanden frem til et antal varer, der blev solgt til samme pris i hele perioden – men hvor varerne i maj måned blev markedsført som et ”Majkup”.

Det er vildledning og i strid med markedsføringslovens § 3, mener forbrugerombudsmand Henrik Øe:

- En erhvervsdrivende må ikke i sin markedsføring give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet. Når man kalder noget et ”Majkup”, indikerer det, at der er tale om en vare, der kan købes til en særlig fordelagtig pris i netop maj måned, siger Henrik Øe.

Silvan har erkendt de faktiske forhold og vil rette markedsføringen for fremtiden. På baggrund heraf har kæden besluttet at accepteret bøden, som er udmålt til 200.000 kroner.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089