23948sdkhjf

Danmark skal leve af designere og kunsthåndværkere

Under overskriften ”Design og produktion i den globaliserede verden” forsøgte Danish Crafts’ nytårskur at give et svar på, hvad Danmark skal leve af i fremtiden.
Kunsthåndværkere og designere er svaret på, hvad Danmark skal leve af i fremtiden. Intet mindre.

Det var den klare melding fra forfatter og foredragsholder Mikael Lindholm til de over 300 deltagere i Danish Crafts’ nytårskur, KUR11, der løb af stablen på Ny Carlsberg Glyptotek tirsdag i sidste uge.

Hvor har vi verdensklasse?
Hovedemnet på KUR11 var ”Design og produktion i den globaliserede verden”. Deltagerne blev præsenteret for en bred palet af måder at arbejde på i en verden, hvor vi, ifølge Mikael Lindholm, skal vænne os til at gøre opmærksom på os selv, så hele verden – ikke mindst de nye fremadstormende økonomier – bliver klar over, hvem vi er, og hvad vi kan.

Mikael Lindholm har i snart tyve år skrevet rapporter, siddet i tænketanke og holdt foredrag om de udfordringer, som det danske samfund står overfor:

- Vi er ude i et innovationskapløb, som vi skal vinde. Produkter skal i dag kunne andet og mere end dem, der allerede er på markedet. Og her skal kunsthåndværkere og designere vise vejen frem. Det, vi skal spørge os selv om, er: Hvor har vi verdensklasse? Hvordan mestrer vi innovationen og hvad er vores rolle i den globale arbejdsdeling? Det er udfordringen, fastslår han.

Produkterne skal være forståelige
At der er mange gode måder at tackle globaliseringens udfordringer på, var aftenens øvrige hovedtalere fornemme eksempler på.

Den hollandske designer Piet Hein Eek fortalte, hvordan han har fået international succes ved at gå den stik modsatte vej og placere design, produktion og distribution under samme tag i Eindhoven:

- Det simple design er et resultat af vores produktionsform. Når vi producerer alt selv, skal vi hele tiden forenkle, og det har så vist sig, her 20 år efter, at være blevet en del af vores brand, forklarede Piet Hein Eek, der i dag står i spidsen for 45 ansatte.

Ved at samle alt under ét tag har firmaet også opnået en gennemsigtighed og tydelighed, der gør produkterne til at forstå:

- Hvem er designeren, hvor er det lavet, og hvilke materialer er brugt? Det vil folk vide i dag, fastslog han.

Blandt talerne var også den dansk-britiske designer Nina Tolstrup fra Studiomama i London. Hun fortalte om The Pallet Project, hvor hun har arbejdet med open source design og skabt et projekt, der gennem de sidste par år har levet sit eget og stadig mere aktive og udadvendte liv.

Endelig fortalte direktør Jesper Moseholm fra porcelænsvirksomheden Anne Black fortalte, hvordan de ved at flytte produktionen til Vietnam har opbygget en forretning, der vokser med 100 % om året.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074