Gabriel skal inspirere nordjyske virksomheder
Innovation har spillet en central rolle i Gabriels udvikling fra traditionel fabrik til videntung specialist. Virksomheden er derfor med i udviklingen af en ny nordjysk innovationsstrategi.
Blandt dem er Aalborg-virksomheden Gabriel, der har rødder tilbage til 1851 og gennem årene har udviklet sig fra traditionel tekstilfabrik til en moderne, videntung virksomhed.
Det er dog især i de senere år, at udviklingen har taget fart og ført Gabriel til en position som en af Europas førende specialister inden for møbelstoffer. Opskriften på succes har været et målrettet arbejde med innovation i alle led af virksomhedens værdikæde, fortæller direktør Anders Hedegaard Petersen:
- Vi fik set vores værdikæde grundigt efter i sømmene og blev bevidste om, hvor og hvordan vi kunne optimere vores processer. På den måde fik vi styrket de produkter og services, som vi i sidste ende fakturer, forklarer han.
Målrettet satsning på forandring
I 1998 købte og installerede Gabriel sin sidste maskine og tog springet fra at være en traditionel produktionsvirksomhed til at blive et kompetencecenter for møbelstoffer.
Der blev etableret en ny udviklingsafdeling med tekstilingeniører og designere, og Gabriel gik efter en ambition om at blive en virtuel virksomhed, hvor arbejdet kunne igangsættes og koordineres fra hovedkontoret i Aalborg men udføres andre steder i verden:
- Da vi første gang formulerede vores ambition til Gabriels 150 års jubilæum i 2001, var der sikkert mange der tænkte - tak skal du have, hvordan får vi nogensinde det realiseret? Men det lykkedes jo, og jeg mener, det skyldes, at vi satsede målrettet på forandringen og innovationspotentialet, fortæller Anders Hedegaard Petersen.
Hvorfor udvikle en innovationsstrategi?
Tovholder for udviklingen af den nye strategi er Region Nordjyllands Vækstforum. Her er man overbevist om, at det kræver en målrettet indsats for øget innovation, hvis der for alvor skal skabes vækst og flere arbejdspladser i Nordjylland i fremtiden.
Godt nok viser en ny analyse fra Europa-Kommissionen, at Danmark som helhed klarer sig ganske pænt på området. Men med til historien hører, at der er store regionale forskelle. For mens virksomheder i hovedstaden investerer 5,2 % af det regionale bruttonationalprodukt i innovation, så er det samme tal kun 0,9 % i Nordjylland. Forskellen betyder bl.a., at nordjyske virksomheder ikke får skabt nær så god en indtjening.
Der ligger derfor en stor udfordring – men også et stort potentiale – i at få den nordjyske innovationsindsats op i omdrejninger og stimulere virksomhedernes lyst og evne til at investere i forskning, udvikling og innovation.
Set på bundlinjen giver det også god mening at satse på innovation. Analyser viser nemlig, at hver investeret krone i gennemsnit kommer 1,66 gange igen. Ud over at være en vigtig drivkraft i samfundsudviklingen er innovation med andre ord også en rigtig god forretning for den enkelte virksomhed.
Hovedpunkter i den nordjyske strategi
Visionen i Vækstforum Nordjyllands virksomhedsrettede innovationsstrategi 2010-2014 er, at de nordjyske virksomheders innovationskapacitet skal forbedres, så Nordjylland bliver en førende innovativ region.
Vækstforum har allerede igangsat flere tiltag, og de kommende tre år forventes yderligere seks nye aktiviteter iværksat. Det drejer sig om følgende:
• En markedsføringskampagne af innovation i Nordjylland.
• Kompetenceudvikling af medarbejderne i erhvervsfremmesystemet.
• En videnspredningsaftale mellem UCN, erhvervsskolerne og erhvervslivet.
• Et innovations-ambassadørkorps der kan give virksomhederne inspiration og sparring.
• Overvågning af nye tendenser inden for innovation og kommercialisering.
• Et program for netværk, hvor virksomheder samarbejder på tværs af brancher.