DLH-direktør: Det har været dyrt
Trævaregrossisten har været på katastrofekurs pga. en fejlslagen opkøbsstrategi. I denne uge kulminerer to års oprydningsarbejde med en stor kapitaludvidelse.
Den ekstraordinære generalforsamling er kulminationen på to års overlevelseskamp i kølvandet på en katastrofal strategi, der i 2009 bragte DLH nær konkurs efter flere fatale opkøb:
- Vi var helt nede i knæ og kiggede ned i afgrunden. Vi kunne ikke betale renter og afdrag til bankerne, så vi var nødt til at handle meget hurtigt og meget drastisk, siger adm. direktør Kent Arentoft i et interview med dagbladet Børsen.
Store negative cashflow
Kent Arentoft kom til virksomheden i efteråret 2009 og lancerede en overlevelsesplan, som bl.a. inkluderede salg af aktiviteter for op mod en halv milliard kroner:
- Vi har ikke fået det for dem, som der i sin tid er betalt, og specielt de afrikanske aktiviteter gav samtidig store negative cashflow, så det har været dyrt. Flere af de opkøbte aktiviteter blev slet ikke integreret i koncernen, men levede deres eget liv, fortæller Kent Arentoft.
DLH har dermed betalt en høj pris for den fejlslagne strategi, men fremstår nu i en langt mere strømlignet udgave, hvor fokus udelukkende er på grossistsalg af træ til byggemarkeder, håndværkere og materialeproducenter.
Selskabet forfølger nu en ny strategi, der handler om at vokse organisk i den eksisterende forretning, og sådan vil det være i de kommende år:
- Vi skulle også have en plan, man kan sælge til sine aktionærer. En ting er at skaffe kapital ved at sælge fra. Det kan vi godt. Men skal man også rejse egenkapital, så skal man have noget, der peger fremad. Det er en trappe, man går op ad, siger økonomidirektør Peter Thostrup til Børsen om den nye strategi, der er døbt ”Go to Market”.