Slut med papirhelvede i offentlige udbud: Aflevér tilbud digitalt
Tiden med at aflevere fysiske tilbud til det offentlige er forbi. Fra den 1. juli træder nye regler i kraft, der betyder, at virksomheder fremover skal sende svar på offentlige udbud over nettet.
Indtil nu har virksomheder i mange tilfælde været nødt til at aflevere tilbud fysisk - enten printet eller på et usb-drev. For selvom det længe har været bestemt, at myndigheder skal annoncere alle opgaver på online udbudsplatforme, er det langt fra alle offentlige instanser, der har gjort svarprocessen digital.
Dansk Industri (DI) er positive overfor tiltaget, som man kalder en "naturlig og forventlig udvikling i et samfund, der bliver mere og mere digitaliseret".
Lyreco ser lettere proces
Hos virksomheden Lyreco, der sælger kontorartikler, har man stor erfaring med den elektroniske udbudsproces. Udbudschef Lars Jensen fortæller, at virksomheden har besvaret udbud digitalt så længe, det har været muligt, og han er glad for det nye tiltag, som ifølge ham giver en bedre proces.
- Det smarte ved den digitale løsning er, at man løbende kan logge ind og ændre eller bygge videre på sine tilbud. Så man er ikke bundet op på, at man skal have en helt færdig pakke klar, før man afleverer den, siger Lars Jensen.
Han tilføjer dog, at rammerne for besvarelsen i højere grad bliver standardiseret og fastsat af udbudsgiveren, og at man derfor kan blive tvunget til at udelade ting fra sin besvarelse.
Alt i alt er han dog positiv over de digitale systemer, som han påpeger er "meget tilgængelige og lette at bruge".
Denne artikel er bragt i samarbejde med DI Business.
Kilde: DI Business