Tilmelding til efteruddannelse bør koordineres
For få virksomheder sender deres ansatte på efteruddannelse. Dette resulterer i, at kurserne ofte aflyses til skade for dem der gerne vil efteruddannes.
- Der er ikke fokus nok på efteruddannelse bland de mindre og mellemstore virksomheder. Men det er kortsigtet, for der er et behov, siger Lizzie Mærsk Nielsen, konsulent hos Teknologisk Institut, til Industrien Dagblad.
- Kravene til virksomhederne vokser hele tiden og dem skal virksomhederne kunne leve op til. Man for ikke den næste hjem, hvis man ikke har dygtige medarbejdere, fortsætter Lizzie Mærsk Nielsen til Industriens Dagblad.
Konsulenten hos Teknologisk Institut har oplevet flere virksomheder, der giver udtryk for en utilfredshed med, at de ikke kan gøre brug af arbejdsmarkedsuddannelserne, bland andet som følge af aflysninger. Det ender med at blive en selvforstærkende proces for virksomhederne ender med at opgive at sende deres medarbejdere af sted på efteruddannelse, skrev Industriens Dagblad i går.
- Det virker tåbeligt, at man har et kursus opslået to steder i landet, og at ingen af dem kan gennemføres, fordi hvert hold kun har otte deltagere. Der mener jeg, at der skal ske en koordineret tilmelding, hvor man så ser på, hvorhenne i lander, der er flest tilmeldte og så bliver kurset holdt dér, siger Lizzie Mærsk Nielsen til Industriens Dagblad.