23948sdkhjf

Ny plan: Her skal Junckers finde væksten

Gulvproducenten Junckers retter blikket mod både øst og vest i sin nye vækststrategi.

Fremover vil virksomheden nemlig fokusere på at vokse i særligt Kina og USA, hvor der ifølge virksomhedens direktør allerede er godt gang i salget:

- Vi sælger allerede til store kommercielle projekter i USA, heriblandt luksuslejligheder og store kontorbyggerier hos kendte virksomheder i Silicon Valley. Det vil vi fokusere endnu mere på, siger Carsten Chabert til Wood Supply og fremhæver, at også Kina står højt på prioriteringslisten, hvor særligt sportsgulve er den store satsning.

Europa er dog fortsat det største marked for Junckers, men blikket rettes nu mod USA og Kina for at fortsætte væksten.

- Nu skal vi videre på de markeder, der allerede er åbnet godt op for, siger direktøren.

Resultat af samarbejde
Planen skal føres ud i livet i et samarbejde med investeringsselskabet Jysk Fynsk Kapital (JFK), der netop har opkøbt 56 procent af aktierne i virksomheden.

Egentlig var Junckers ikke i en salgsproces, men dialogen med JFK henover sommeren om blandt andet Junckers vækstmuligheder, endte alligevel i et salg.

- Nu har vi været på egen hånd i fire år. Nu er det tid til nye input igen, siger Carsten Chabert om salget til JFK.

JFK’s medejerskab giver også øget finansiel robusthed til at fuldføre de nye planer, som man særligt vil satse på i 2019 og 2020. Allerede tidligere på året formåede Junckers dog at gøre kål på den gæld, virksomheden længe har haft.

- Vi gør det, vi er bedst til
Selvom Junckers lige nu har fuld gang i væksten, har det ikke altid været tilfældet. For få år siden, da virksomheden var ejet af kapitalfonden Axcel, så tallene helt anderledes ud. Her tabte virksomheden et trecifret millionbeløb under finanskrisen.

Siden da er bundlinjen dog vendt til det positive, og med en ny ejerkreds fra 2014 kunne virksomheden to år senere for første gang i lang tid præsentere et overskud.

Carsten Chabert har kun én forklaring på, hvordan det kunne ske.

- Vi gør det, vi er bedst til. Nu holder vi os fra alt andet end massive gulve og vores overflade behandlingsprodukter i form af lak og olie til trægulve og træprodukter. Alt andet har indtil nu vist sig ikke at være lønsomt for os, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078