23948sdkhjf

Køkkenfabrikkerne kigger udenlands

Mens salget fortsat går trægt herhjemme, er der i højere grad omsætning at hente i Sverige og Norge. Sådan lyder meldingen fra flere større producenter.
Lavkonjunkturen i den danske køkkenindustri har i stigende grad fået producenterne til at rette øjnene mod de øvrige markeder i Skandinavien.

Det oplyser Dagbladet Børsen, der har talt med direktørerne hos Kvik, HTH og TMK.

- Nordmændene har jo penge og vil gerne investere i nye køkkener. Det samme ser vi i Sverige. På begge markeder er der gang i nybyggeri, og vi venter ekspansion i antallet af forretninger i både Sverige og Norge, siger Ole Lund Andersen, der er adm. direktør hos TMK, der er selskabet bag Tvis og Svane.

Hos Kvik har man løbende øget aktiviteterne i Sverige, og virksomheden er nu oppe på 30 butikker i landet, som udgør ca. 25 % af den samlede omsætning. Ifølge direktør Carsten B. Andersen skiller det svenske marked sig positivt ud for øjeblikket, og tilsvarende lyder meldingen fra HTH.

Her oplyser direktør Henrik Jørgensen, at der i modsætning til det noget afventende danske private marked er en markant vækst i Sverige, og den skal måles i tocifrede procenttal. Han er i øvrigt pt. i gang med at lukke Invita-kæden ned i Norge og Sverige; dels ved at konvertere til andre brands og dels ved at lukke nogle af butikkerne helt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063