Trend: Midlertidige butikker vinder frem
BoConcept er blandt de virksomheder, som netop nu afprøver et nyt butikskoncept. Fænomenet kaldes ”pop up-butikker”.
Fænomenet har fået vind i sejlene under krisen, hvor udlejere har forsøgt at komme de ledige lejemål til livs ved at forsøge sig med korttidsudlejning til virksomheder, der fx sælger sæsonvarer eller har brug for at teste nye produkter.
Hos centerkæden Steen & Strøm oplyser salgsdirektør Christian Koldbech, at pop-up-butikkerne altid har eksisteret, men som følge af de senere års udvikling har virksomheden nu valgt at tilbyde konceptet som en decideret hyldevare.
BoConcept on tour
Blandt de virksomheder, der har valgt at teste konceptet af, er møbelkoncernen BoConcept, og her er erfaringerne gode:
- På den måde kommer vi i kontakt med en masse nye mennesker, som kan stifte bekendtskab med vores koncept. Det fungerer bedre end almindelig markedsføring, men det er også en god mulighed for at teste nye lokationer, siger adm. direktør Viggo Mølholm til Børsen.
BoConcept slog i februar måned dørene op for en midlertidig butik i Fields på Amager, og planen er at rykke videre til et andet center i august.
Et krisetegn?
Christian Koldbech lægger ikke skjul på, at der pt. er større tomgang i centrene, men han mener ikke, at pop up-butikkerne skal ses som et udtryk for krise.
Han fremhæver, at det er med til at skabe dynamik og give kunderne en oplevelse af, at der ofte er nyheder at komme efter. Den holdning deles af Mogens Bjerre, der er lektor i afsætningsøkonomi ved CBS:
- Jeg tror bestemt, vi kommer til at se mere af det, og at vi vil se spændende kombinationer, hvor flere detailhandlere går sammen. Det kan også være med til at skabe hype om et koncept, når butikken kun ligger der i kort tid, siger han til Børsen.