23948sdkhjf

Danske designikoner sat på sidelinjen

Russere og kinesere køber vestligt design som aldrig før. Men salget af danske designikoner er meget begrænset eller ikke eksisterende på de store vækstmarkeder.
På store vækstmarkeder som Rusland og Kina vokser forbruget hastigt, og forbrugerne er glade for vestligt design.

Men ifølge Business.dk ser det igangværende forbrugsboom ud til at gå udenom hæderkronede danske designvirksomheder som Fritz Hansen, B&O og Royal Copenhagen, der i højere grad fokuserer ressourcerne på at genoprette salget i de vestlige lande.

Størst potentiale i vestlige økonomier
Møbelproducenten Fritz Hansen sælger i dag til enkelte forhandlere i Kina, men omsætningen er begrænset, og umiddelbart har virksomheden ingen planer om at satse målrettet på vækst i Kina:

- Vi forsøger i det små i Kina og omsætter da også for et par millioner der. Vi ser fortsat størst markedspotentiale for os i de store, vestlige økonomier, siger adm. direktør Jacob Holm.

Ifølge direktør Jens Høgsted fra Quartz Co er det en fornuftig beslutning, for det vil nemlig en ekstraordinært stor indsats, hvis de danske designvirksomheder for alvor skal slå igennem i Kina og Rusland:

- Vi taler om ganske små virksomheder efter international målestok, og der skal bruges mangler muskler på at åbne et marked som det kinesiske. Virksomhederne vil skulle opbygge viden og erfaring, og de vil skulle betale mange lærepenge, før de får succes. Det er stærkt tvivlsomt, om de overhovedet vil få ressourcer til det inden for en overskuelig fremtid, siger han til Business.dk.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125