Møbelsnedkeri melder ordrestop: - Det er hektisk og vildt
Da direktør Jan Lildballe modtager et opkald fra Wood Supply, er han travlt optaget af sit arbejde. Ikke på kontoret, men i snedkerværkstedet.
Faktisk skal tingene gå så stærkt, at han ikke har tid til at lægge værktøjet fra sig i bare ti minutter, mens vi taler. Så han fortsætter arbejdet med den ene hånd, mens den anden fører telefonen op til øret:
- Det er lidt hektisk og vildt. Det fylder vildt meget i hovedet, lyder det fra Jan Lildballe i den anden ende af telefonforbindelsen.
Jan Lildballes virksomhed Inventarsnedkeriet påbegyndte i april sin største ordre til dato:
Komplet leverance på specialinventar til 86 lejligheder i lejlighedshotellet GuestApart, der ligger tæt på Skejby Sygehus i Aarhus
Den ordre er man nu ved at føre i mål, og det koster tid og kræfter:
- For os svarer det til cirka et halvt års omsætning, siger direktøren, der nu selv er gået i snedkeriet for at få enderne til at nå sammen i det travle snedkeri.
Ikke flere ordrer i år
Den store ordre for GuestApart betyder, at alle 14 medarbejdere i virksomheden arbejder på højtryk, mens også ekstra medarbejdere er hevet ind for at få produktionen i hus.
Projektet skal være færdigt inden jul, og man har derfor sat en stopper for stort set al anden aktivitet i Inventarsnedkeriet.
- Vi har nogle enkelte faste kunder, som vi ikke kan sige nej til. Men så må vi jo tage weekenderne i brug for at nå det hele, siger Jan Lildballe, der allerede i slutningen af oktober skrev på sin LinkedIn-profil, at virksomheden stopper for alle store og større ordrer resten af året.
Ikke alene har han sat ekstra folk i arbejde. Samtidig har Inventarsnedkeriet også ansat fem lærlinge i stedet for den ene, som man plejer. Det skyldes, at der ikke har været nok kvalificeret arbejdskraft at hive ind i virksomheden, understreger Jan Lildballe.
En lærerig proces
Inventaret til hotelbyggeriet er ikke den første store ordre, som Inventarsnedkeriet har hevet i hus.
I de små ti år, hvor Jan Lildballe har stået i spidsen for virksomheden, er der nogle få ordrer, der stadig fylder i bevidstheden, selvom de dog ikke var af samme størrelsesorden som nu.
Med forholdsvis få store serieordrer i bagagen lærer både Jan Lildballe og medarbejderne derfor noget af processen:
- Det er anderledes at lave en hel serie af ens produkter end det, vi plejer. Vi lærer, at forarbejdet skal være grundigt. Der er ikke tid til, at laver en fejl flere gange, siger direktøren, inden han lægger røret på igen for at fortsætte sit arbejde i snedkeriet.
Personligt står han blandt andet for at få en receptionsskranke færdig inden jul, mens medarbejderne knokler med at få den helt store ordre i mål.